Handlings- og økonomiplan 2025 - 2028

Politisk behandling

Kommunestyrets vedtak 12. desember 2024

Vedtak

1. Hustadvika kommunestyre vedtar formannskapets forslag til drifts- og investeringsbudsjett

for 2025, klimabudsjett, økonomiplan 2025–2028 og kommuneplanens handlingsdel. Her

inngår bevilgningsoversikt drift og investering, samt sum bevilgning drift (rammeområder)

med 993,7 mill. kroner og investering varige driftsmidler (investeringsprosjekter) med 320,7

mill. kroner.

2. I medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3, fattes følgende vedtak

om eiendomsskatteutskrivingen i Hustadvika kommune for 2025:

a. Hustadvika kommune skal i medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3a skrive ut

eiendomsskatt på alle faste eiendommer i hele kommunen for 2025.

b. Det skrives ut eiendomsskatt på det særskilte skattegrunnlaget redusert med syv

syvendedeler i 2025 (jf. overgangsregel til eiendomsskatteloven §§ 3 og 4 første ledd første

pkt.). Skattesatsen på det særskilte skattegrunnlaget i tidligere Fræna kommune er 7

promille. Skattesatsen på det særskilte skattegrunnlaget i tidligere Eide kommune er 2

promille.

c. Den generelle skattesats som skal gjelde for de skattepliktige eiendommene settes til 7

promille (esktl. § 13). I samsvar med eiendomsskatteloven § 12a differensieres satsen ved at

den skattesats som gjelder boliger og fritidseiendommer settes til 4 promille av

skattegrunnlaget.

d. For boliger og fritidseiendommer gjelder et bunnfradrag på kr. 200 000,- (esktl. §11).

e. Eiendomsskatten for 2025 skrives ut i 4 terminer, hvis ikke 1 eller 12 terminer er valgt.

f. Med hjemmel i eiendomsskatteloven § 7 gis følgende fritak:

a. Stiftelser eller institusjoner som tar sikte på å gagne kommunen, fylket eller staten jf. §

7 bokstav a.

b. Eiendommer tilhørende frivillige lag og organisasjoner som blir brukt til idrett, religiøse

og allmennyttige formål herunder barnehager og båthavner som blir drevet av frivillige

organisasjoner

c. Andre som kan oppfylle intensjonen i loven, kan søke om fritak. Sakkyndig nemnd blir

gitt fullmakt til å avgjøre søknadene.

d. Bygninger som har historisk verdi jf. § 7 bokstav b.

e. Bygninger som helt eller delvis blir brukt til husvære. Fritaket gjelder opptil 3 år fra den

tid midlertidig brukstillatelse er gitt eller bygget står ferdig, jf. § 7 bokstav c. Sakkyndig

nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre enkeltsaker om skattefritak.

3. Hustadvika kommune tar opp lån på 216,7 mill. kroner 2025. Lånet forutsettes avdratt over

investeringenes levetid, og reguleres i samsvar med reglene om minste tillatte avdrag.

4. Hustadvika kommune tar i tillegg opp et lån (Startlån) i Husbanken på 20 mill. kroner for

videre utlån.

5. Økonomiske mål:

• Netto driftsresultat: 1,75 %

• Disposisjonsfond 5 % av brutto driftsinntekter

• Lånegjeld: Gjeldsgraden skal ikke overstige 100% av brutto driftsinntekt justert for ubrukte

lånemidler og gjeld på selvkost.

6. Med mindre annet følger av statlige direktiver med videre, skal kommunens avgifter,

betalingssatser og gebyrer for 2025 normalt indeksreguleres i forhold til forventet lønns- og

prisvekst, men det er også foreslått høyere økning på noen områder. Det er fremmet egne

saker på selvkost, helse og oppvekstområdet.

7. Hustadvika kommune ønsker ikke nå å bidra inn med økte ressurser til Nordmøre

Interkommunale Innkjøpssamarbeid (NII).

8. Hustadvika kommune kan ta opp inntil 100 mill. kroner i likviditetslån eller trekkrettighet i

bank for 2025.

9. Kommunestyret vedtok slike endringer i forhold til formannskapets innstilling:

10. Stenging av tilbud på røddager og ferier , barneavlastning [Rammeområde Familiens

hus]

Rammen er foreslått kuttet 860 000,- kr i forbindelse med stenging av avlastning til barn og

unge med særskilte behov i ferier og på røddager.

Det foreligger ingen saksutredning i forbindelse med forslaget.

Kommunestyret ber kommunedirektør fremme egen sak tidlig i 2025 som belyser lovlighet og

konsekvenser av vedtaket for barnet og pårørende.

11. Betalt matpause: [Rammeområdene Skoler og Barnehager]

Begge rammeområdet er foreslått redusert med kr 1500 000 i 2025 og ytterligere 0,5 mill. i

2026 som følge av kutt i betalt matpause til ansatte.

Kunnskapsgrunnlaget for forslaget er ikke kjent, det foreligger ikke regnskapsoversikt eller

oversikt over konsekvenser tiltaket har for tjenesteutøvelse.

Det bes om at saken betalt/ikke betalt matpause tas opp som egen sak til politisk behandling

12. Betalt matpause utredes og legges frem som politisk sak for formannskapet innen april

2025. Saken skal minimum belyse kostnadene med å opprettholde ordningen for de som

ikke har krav om det i kroner og øre og tapt tjenesteproduksjon.

13. Sak med evaluering av gratis halleie fremmes for Okk innen første halvdel av 2025.

Saken skal minimum belyse hvordan ordningen har fungert, hvem nyter godt av ordningen

med tanke på lavere kontingenter og om ordningen har ført til økt deltakelse i organiserte

fritidsaktiviteter blant barn og unge. Kostnader med ordningen og arbeidsbelastning på

kommunenes ansatte må også synliggjøres.

14. Somatisk dagsenter opprettholdes på Fræna Sjukeheim og Omsorgssenter.

Dagsentertilbud for personer med demens skal fortsatt ha lokasjon på Eide Sykehjem.

Dagsentrene skal ikke feriestenges.

Votering kommunestyret 12. desember 2024

Formannskapets innstilling til møte i kommunestyret 12. desember 2024

1. Hustadvika kommunestyre vedtar formannskapets forslag til drifts- og investeringsbudsjett for 2025, klimabudsjett, økonomiplan 2025–2028 og kommuneplanens handlingsdel. Her inngår bevilgningsoversikt drift og investering, samt sum bevilgning drift (rammeområder) med 1000,1 mill. kroner og investering varige driftsmidler (investeringsprosjekter) med 320,7 mill. kroner.

2. I medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3, fattes følgende vedtak om

eiendomsskatteutskrivingen i Hustadvika kommune for 2025:

a. Hustadvika kommune skal i medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3a skrive ut eiendomsskatt på alle faste eiendommer i hele kommunen for 2025.

b. Det skrives ut eiendomsskatt på det særskilte skattegrunnlaget redusert med syv syvendedeler i 2025 (jf. overgangsregel til eiendomsskatteloven §§ 3 og 4 første ledd første pkt.). Skattesatsen på det særskilte skattegrunnlaget i tidligere Fræna kommune er 7 promille. Skattesatsen på det særskilte skattegrunnlaget i tidligere Eide kommune er 2 promille.

c. Den generelle skattesats som skal gjelde for de skattepliktige eiendommene settes til 7 promille (esktl. § 13). I samsvar med eiendomsskatteloven § 12a differensieres satsen ved at den skattesats som gjelder boliger og fritidseiendommer settes til 4 promille av skattegrunnlaget.

d. For boliger og fritidseiendommer gjelder et bunnfradrag på kr. 0,- (esktl. §11).

e. Eiendomsskatten for 2025 skrives ut i 4 terminer, hvis ikke 1 eller 12 terminer er valgt.

f. Med hjemmel i eiendomsskatteloven § 7 gis følgende fritak:

  • a. Stiftelser eller institusjoner som tar sikte på å gagne kommunen, fylket eller staten jf. § 7 bokstav a.
  • b. Eiendommer tilhørende frivillige lag og organisasjoner som blir brukt til idrett, religiøse og allmennyttige formål herunder barnehager og båthavner som blir drevet av frivillige organisasjoner
  • c. Andre som kan oppfylle intensjonen i loven, kan søke om fritak. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre søknadene.
  • d. Bygninger som har historisk verdi jf. § 7 bokstav b.
  • e. Bygninger som helt eller delvis blir brukt til husvære. Fritaket gjelder opptil 3 år fra den tid midlertidig brukstillatelse er gitt eller bygget står ferdig, jf. § 7 bokstav c. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre enkeltsaker om skattefritak.

3. Hustadvika kommune tar opp lån på 216,7 mill. kroner 2025. Lånet forutsettes avdratt over investeringenes levetid, og reguleres i samsvar med reglene om minste tillatte avdrag.

4. Hustadvika kommune tar i tillegg opp et lån (Startlån) i Husbanken på 20 mill. kroner for videre utlån.

5. Økonomiske mål:

• Netto driftsresultat: 1,75 %

• Disposisjonsfond 5 % av brutto driftsinntekter

• Lånegjeld: Gjeldsgraden skal ikke overstige 100% av brutto driftsinntekt justert for ubrukte lånemidler og gjeld på selvkost.

6. Med mindre annet følger av statlige direktiver med videre, skal kommunens avgifter, betalingssatser og gebyrer for 2025 normalt indeksreguleres i forhold til forventet lønns- og prisvekst, men det er også foreslått høyere økning på noen områder. Det er fremmet egne saker på selvkost, helse og oppvekstområdet.

7. Hustadvika kommune ønsker ikke nå å bidra inn med økte ressurser til Nordmøre Interkommunale Innkjøpssamarbeid (NII).

8. Hustadvika kommune kan ta opp inntil 100 mill. kroner i likviditetslån eller trekkrettighet i bank for 2025.

Votering formannskapet 19. november 2024

PS 75/2024 Handlings- og økonomiplan 2025 - 2028 - Hustadvika

kommune Formannskapets behandling av sak 75/2024 i møte den 19.11.2024:

Behandling

Kommunedirektørens innstilling ble tatt opp til votering, og ble enstemmig vedtatt.

Kommunedirektørens forslag til innstilling 19.11.2024

1. Hustadvika kommunestyre vedtar formannskapets forslag til drifts- og investeringsbudsjett for 2025, klimabudsjett, økonomiplan 2025–2028 og kommuneplanens handlingsdel. Her inngår bevilgningsoversikt drift og investering, samt sum bevilgning drift (rammeområder) med 1000,1 mill. kroner og investering varige driftsmidler (investeringsprosjekter) med 320,7 mill. kroner.

2. I medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3, fattes følgende vedtak om

eiendomsskatteutskrivingen i Hustadvika kommune for 2025:

a. Hustadvika kommune skal i medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3a skrive ut eiendomsskatt på alle faste eiendommer i hele kommunen for 2025.

b. Det skrives ut eiendomsskatt på det særskilte skattegrunnlaget redusert med syv syvendedeler i 2025 (jf. overgangsregel til eiendomsskatteloven §§ 3 og 4 første ledd første pkt.). Skattesatsen på det særskilte skattegrunnlaget i tidligere Fræna kommune er 7 promille. Skattesatsen på det særskilte skattegrunnlaget i tidligere Eide kommune er 2 promille.

c. Den generelle skattesats som skal gjelde for de skattepliktige eiendommene settes til 7 promille (esktl. § 13). I samsvar med eiendomsskatteloven § 12a differensieres satsen ved at den skattesats som gjelder boliger og fritidseiendommer settes til 4 promille av skattegrunnlaget.

d. For boliger og fritidseiendommer gjelder et bunnfradrag på kr. 0,- (esktl. §11).

e. Eiendomsskatten for 2025 skrives ut i 4 terminer, hvis ikke 1 eller 12 terminer er valgt.

f. Med hjemmel i eiendomsskatteloven § 7 gis følgende fritak:

  • a. Stiftelser eller institusjoner som tar sikte på å gagne kommunen, fylket eller staten jf. § 7 bokstav a.
  • b. Eiendommer tilhørende frivillige lag og organisasjoner som blir brukt til idrett, religiøse og allmennyttige formål herunder barnehager og båthavner som blir drevet av frivillige organisasjoner
  • c. Andre som kan oppfylle intensjonen i loven, kan søke om fritak. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre søknadene.
  • d. Bygninger som har historisk verdi jf. § 7 bokstav b.
  • e. Bygninger som helt eller delvis blir brukt til husvære. Fritaket gjelder opptil 3 år fra den tid midlertidig brukstillatelse er gitt eller bygget står ferdig, jf. § 7 bokstav c. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre enkeltsaker om skattefritak.

3. Hustadvika kommune tar opp lån på 216,7 mill. kroner 2025. Lånet forutsettes avdratt over investeringenes levetid, og reguleres i samsvar med reglene om minste tillatte avdrag.

4. Hustadvika kommune tar i tillegg opp et lån (Startlån) i Husbanken på 20 mill. kroner for videre utlån.

5. Økonomiske mål:

• Netto driftsresultat: 1,75 %

• Disposisjonsfond 5 % av brutto driftsinntekter

• Lånegjeld: Gjeldsgraden skal ikke overstige 100% av brutto driftsinntekt justert for ubrukte lånemidler og gjeld på selvkost.

6. Med mindre annet følger av statlige direktiver med videre, skal kommunens avgifter, betalingssatser og gebyrer for 2025 normalt indeksreguleres i forhold til forventet lønns- og prisvekst, men det er også foreslått høyere økning på noen områder. Det er fremmet egne saker på selvkost, helse og oppvekstområdet.

7. Hustadvika kommune ønsker ikke nå å bidra inn med økte ressurser til Nordmøre Interkommunale Innkjøpssamarbeid (NII).

8. Hustadvika kommune kan ta opp inntil 100 mill. kroner i likviditetslån eller trekkrettighet i bank for 2025.