Handlings- og økonomiplan 2025 - 2028

Nordmøre Interkommunale innkjøpstjeneste (NII) - oppfordring om å øke overføring

Felles rammeavtaler med andre kommuner gir store økonomiske gevinster. Gevinsten er langt høyere enn den økonomiske kostnaden ved å delta i slike samarbeid. (vedlagt årsrapport 2023).

Det er nødvendig med økt bemanning av Nordmøre Interkommunale Innkjøpssamarbeid (NII) fordi ressursene som pr i dag ligger i NII ikke har kapasitet til å utforme flere rammeavtaler. Porteføljen av avtaler er full gitt dagens bemanning.

Siden NII ikke har kapasitet til å øke porteføljen med flere rammeavtaler har Hustadvika kommune blitt invitert av Kristiansund kommune til å delta i noen av deres rammeavtaler, hvor det er hensiktsmessig, mot et økonomisk bidrag. Men man ser nå at det er et økende behov for flere felles rammeavtaler og Kristiansund kommune tilbyr deltagelse i et økende antall avtaler. Dette betyr videre at kommunen betaler et stadig økende beløp for kjøp av slike tjenester utenfor Innkjøpssamarbeidet.

Pr tiden har kommunen fått forespørsel om å delta i følgende konkurranser:

  • Vikartjenester til helsesektoren
  • Drivstoff
  • Printeravtale

Kommunen har et ønske om ytterligere felles rammeavtaler:

  • Tolketjenester
  • Møteromsutstyr og infoskjermer

Videre har Kristiansund kommune pr tiden ytterlige avtaler som kunne ha vært felles for samarbeidskommunene. Men det kan også inngås avtaler på andre områder i henhold til Samarbeidsmøtets beslutninger.

Det tilkommer stadig nye krav og kriterier som offentlige innkjøpere må hensynta i sine anskaffelser. Dette fordrer en ytterligere profesjonalisering av innkjøpsfunksjonen i kommunen. Blant annet er miljø og bærekraft mer og mer fremtreende og offentlige anskaffelser er verktøyet regjeringen ønsker å benytte for å nå bærekraftsmålene. Dette betyr at en anskaffelse blir mer kompleks både i innhold og omfang. Det er ikke bare å legge inn ulike nye krav og kriterier uvilkårlig, fordi det er viktig at markedet er i stand til å respondere på konkurransen. Det kan også være at vi som oppdragsgiver må gjøre leverandørene i stand til å levere på ønskede krav i god tid før en anskaffelse skal gjennomføres, altså et løpende arbeid. Det betyr at det går med mere tid for å finne ut hva markedet er i stand til å levere, og på hvilken måte. Videre bør man også kunne måle effekter av dette arbeidet.

Kommunen som oppdragsgiver i offentlige anskaffelser har alltid vært utsatt for klager og innsyn fra leverandørene. Dette har vi erfaringsmessig stort sett klart å håndtere uten bistand fra advokat. Men man ser nå i stadig økende grad at leverandørene benytter advokat fra første melding ved spørsmål og klager. Noe av dette klarer innkjøper fortsatt på egenhånd og svare ut, men vi må i stadig større grad måtte benytte advokat for å kunne svare ut i likelydende form.

Det er derfor behov for økt kapasitet i forbindelse med rådgivning av anskaffelsesarbeidet i kommunen. I stedet for at alle kommuner ansetter eget personell, kanskje i delstillinger, er det bedre at Innkjøpssamarbeidet bistår på dette området for alle kommuner. Det presiseres at antall avtaler og tid for rådgiving må tilpasses kapasiteten pr årsverk. Jo flere avtaler, jo mindre tid til rådgivning. Samarbeidskommunene må enes om en hensiktsmessig fordeling.

Vurdering

Hustadvika kommune ser et behov før økning av ressursene i innkjøpssamarbeidet. Dette på bakgrunn av behov for flere felles rammeavtaler, økt behov for rådgivning, samt at anskaffelsene generelt øker i kompleksitet og omfang. I den økonomiske situasjon Hustadvika kommune er i ser ikke kommunen mulighet til å øke overføringene til innkjøpsamarbeidet. Kommunen ønsker å kjøpe ekstra bistand slik som før etter hvert som behovene melder seg.

Kostnaden ved å øke med en stilling utgjør for Hustadvika kommune 188 tusen kroner.

Tillegg for ekstra årsverk justert i samsvar med 2025 budsjett.

Kommune Innbygger (Q2 2023) Bunn tilskudd Fordelingsnøkkel folketall Fordelte kostnader Felleskostnader totalt pr kommune
Aure 3 385 34 532 4,8% 38 964 73 496
Averøy 5 932 34 532 8,5% 68 283 102 814
Hustadvika 13 386 34 532 19,1% 154 085 188 616
Gjemnes 2 670 34 532 3,8% 30 734 65 266
Kristiansund 24 239 34 532 34,6% 279 012 313 544
Rindal 1 967 34 532 2,8% 22 642 57 174
Smøla 2 143 34 532 3,1% 24 668 59 199
Sunndal 7 284 34 532 10,4% 83 845 118 377
Surnadal 5 956 34 532 8,5% 68 559 103 090
Tingvoll 3 036 34 532 4,3% 34 947 69 479
Totalt 69 998 345 317 100% 805 739 1 151 055