Handlings- og økonomiplan 2025 - 2028

Kort fortalt

Handlingsprogrammet inneholder budsjett for det kommende året, økonomiplan for de påfølgende tre årene, samt målene kommunen skal arbeide mot i fireårsperioden.

Budsjettet for det kommende året er bindende, økonomiplanen er retningsgivende.

De viktigste utfordringene i 2025 er å arbeide for god økonomistyring i hele organisasjonen slik at kommunens handlingsfrihet opprettholdes. For å få til dette er det et mål å sørge for gjennomføring av tiltak, rapportering, god opplæring, intern kontroll, digitalisering og utarbeiding av gode rutinebeskrivelser.

Frie inntekter (skatt, rammetilskudd etc.)

Denne oversikten viser frie inntekter lagt inn i budsjettet for 2025. I tillegg til dette vil kommunen få øremerkede tilskudd, refusjon for ressurskrevende brukere, salgsinntekter, inntekter fra pasienter, beboere osv. Tidligere har refusjon på ressurskrevende brukere vært med i denne oversikten. Disse inntektene er nå flyttet til eget rammeområdet.

Handlingsregelen

Hustadvika kommunestyret har vedtatt 3 handlingsregler. Kommunen skal ha et positivt netto driftsresultat på 1,75% av driftsinntektene. Kommunen skal ha et disposisjonsfond som er minst 5% av driftsinntektene og kommunen skal ikke ha mer enn 100% gjeld (korrigert for selvkost og ubrukte lånemidler). Handlingsreglene vil hvis de er oppfylt, medføre en solid og god økonomi, som kan møte utfordringer og uforutsette hendelser.

Handlingsreglene Budsjett 2025 Budsjett 2026 Budsjett 2027 Budsjett 2028
Netto driftsresultat i % av inntekter 0,00 % 0,14 % 0,19 % 0,33 %
Disp fond i prosent av utg. 0,78 % 0,91 % 1,11 % 1,44 %
Gjeld i % av driftsinntekter u selvkost 104,44 % 103,51 % 100,82 % 97,21 %
For økonomiplanperioden oppfyller Hustadvika kommune ikke kravet om et netto driftsresultat på over 1,75 %, eller disposisjonsfond på over 5% i noen av årene. Kommunen forventes heller ikke å klare kravet på gjeld i 3 av 4 år. Kommunen klarer det så vidt i 2028 gitt at det ikke blir lagt inn flere investeringsprosjekter i perioden.

Netto driftsresultat

Denne oversikten viser utvikling i netto driftsresultat for Hustadvika fra 2018 - 2028. For 2018-2023 er det vedtatt regnskap som er grunnlaget. For 2024 er det revidert budsjett, mens 2025-2028 er basert på handlings og økonomiplanen. I 2024 utgjør prosenten -2,67 %. Ved utgangen av perioden vil prosenten være 0,33%. Det vil si at vi er langt unna målet på 1,75%. Og det må jobbes videre med omstillingsprosjektet og kutt i årene fremover for å nå målet.

Netto driftsresultat i hele tusen kroner

Netto driftsresultat i prosent

Netto driftsresultat mot måltall

Tall i hele tusen kr.

År Mål i beløp Regnskap/ Budsjett beløp Differanse
2018 20 121 -21 053 -41 174
2019 20 390 -39 362 -59 752
2020 20 892 1 434 -19 458
2021 21 067 55 433 26 346
2022 23 181 -7 817 -30 998
2023 23 826 -42 896 -66 770
2024 25 549 -39 010 -64 559
2025 26 596 0 -26 596
2026 26 596 2 104 -24 492
2027 26 596 2 901 -23 695
2028 26 596 5 088 -21 508
Tabellen over viser at vi hvor langt unna vi er å nå målet med 1,75% av driftsinntekter. I 2025 vil vi være ca. 26,6 mill. kroner unna å nå målet, mens vi i 2028 vil være 21,5 mill. kroner unna å nå målet.

Disposisjonsfond

Denne oversikten viser utviklingen i disposisjonsfond i prosent av driftsinntekter for Hustadvika fra 2021 til 2028. For 2024 er det rapporter prognose som er grunnlaget, mens de andre årene bygger på handlings og økonomiplanen. Målet om 5 % nås ikke i økonomiplanperioden. Det vil være 22,8 mill. kroner på disposisjonsfondet i 2028. Dette beløpet burde vært 73 mill. kroner for å oppnå målet om 5 %.

Disposisjonsfond i prosent av drifsinntekter

Gjeld

Denne oversikten viser utviklingen i gjeld i prosent av driftsinntekter korrigert for selvkostinvesteringer for Hustadvika fra 2025 til 2034. Oversikten viser at Hustadvika kommunen når målet om inntekter i 2028. Fra 2027 er en stor andel av investeringene vann og avløp og er hovedårsaken til redusert lånegjeld. Hvis vi ikke tar hensyn til selvkost så vil vi fortsatt ha over 100% i 2034.

Gjeld

Utvikling i kostnadsnivå

I grafen under ser vi utvikling i kostnadsnivå på de forskjellige områdene i Eide og Fræna kommune i perioden 2016 til 2019 og for Hustadvika fra 2020 og utover. Det er regnskapene som er grunnlag i årene 16-22. Mens det er prognose som er grunnlaget i 2023 og budsjett og økonomiplan som er grunnlaget for årene 2024-2027. Har gått ut fra samme deflator som 2024 i årene 2025, 2026 og 2027. Dette er ikke Kostra tall. Det betyr at tallene er hentet fra rammeområdene og ansvarsinndelingen i budsjettet.


Utvikling kostnadsnivå

Tallene over viser endring i bruk av penger for hvert område. Tallen fra 2016-2023 er regnskapstall. For 2024 er det brukt prognose fra rapporten 2.tertial 2024. For 2025-2028 er det denne budsjett og økonomiplanen som er grunnlaget. For årene 2026-2028 er det lagt inn i forutsetning om årlig deflator på 3%.

Fordeling av kommunens budsjett

Denne oversikten viser hvordan pengene er fordelt på sektorer i budsjettet for 2024-2028.

Fordeling av kommunens budsjett på områder

Administrasjon Familiens hus Oppvekst Helse Teknisk
2024 9,08% 10,22% 35,68% 38,59% 6,43%
2025 8,62% 9,74% 36,83% 38,62% 6,20%
2026 8,60% 9,76% 36,84% 38,85% 5,95%
2027 8,67% 9,84% 36,29% 39,19% 6,00%
2028 8,64% 9,91% 36,05% 39,45% 5,94%
Inntekter på ressurskrevende brukere og pensjon er ikke med i beregningen.

Fordeling av kommunes budsjett på områder – vridning fra oppvekst til Helse


Her vises en oversikt over fordeling av budsjettet på Administrasjon, Familiens hus, Oppvekst, Helse og Teknisk. Denne viser at kommunen over tid har redusert forbruket på oppvekst og økt på Helse. Dette fortsetter i økonomiplanperioden. Oversikten viser imidlertid at det er forsiktige endringer. Tall fra KS viser at kommunen i økonomiplanperioden bør øke budsjettene til Pleie og omsorg med 47 mill. kroner og redusere oppvekst med om lag 30 mill. kroner. Hustadvika kommune er langt fra en slik omfordeling. Denne saken bør ha stort fokus i det videre arbeid med omstillingsprosjektet, planarbeid og økonomiplaner fremover. Arbeidet må starte nå.

Når det så langt ikke har lyktes å ta ned aktivitet og kostnader i oppvekst i takt med endringene i demografiutviklingen, må vi bidra sterkere enn planlagt med reduksjon i aktivitet i andre tjenester. Men vi må med økt styrke søke å redusere kostnadene til oppvekstområdet fremover.