- Forside
- Politisk behandling
Politisk behandling
Kommunestyrets vedtak 11. desember 2025
Vedtak inn her.
Formannskapets innstilling 18. november 2025
- Hustadvika kommunestyre vedtar formannskapets forslag til drifts- og investeringsbudsjett for 2026, klimabudsjett, økonomiplan 2026–2029 og kommuneplanens handlingsdel. Her inngår bevilgningsoversikt drift og investering, samt sum bevilgning drift (rammeområder) med 1082,3 mill. kroner og investering varige driftsmidler (investeringsprosjekter) med 207,3 mill. kroner.
- I medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3, fattes følgende vedtak om eiendomsskatteutskrivingen i Hustadvika kommune for 2026:
a. Hustadvika kommune skal i medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3a skrive ut eiendomsskatt på alle faste eiendommer i hele kommunen for 2026.
b. Den generelle skattesats som skal gjelde for de skattepliktige eiendommene settes til 7 promille (esktl. § 13). I samsvar med eiendomsskatteloven § 12a differensieres satsen ved at den skattesats som gjelder boliger og fritidseiendommer settes til 4 promille av skattegrunnlaget.
c. For boliger og fritidseiendommer gjelder et bunnfradrag på kr. 200 000,- (esktl. §11).
d. Eiendomsskatten for 2026 skrives ut i 4 terminer, hvis ikke 1 eller 12 terminer er valgt.
e. Med hjemmel i eiendomsskatteloven § 7 gis følgende fritak:
a. Stiftelser eller institusjoner som tar sikte på å gagne kommunen, fylket eller staten jf. § 7 bokstav a.
b. Eiendommer tilhørende frivillige lag og organisasjoner som blir brukt til idrett, religiøse og allmennyttige formål herunder barnehager og båthavner som blir drevet av frivillige organisasjoner
c. Andre som kan oppfylle intensjonen i loven, kan søke om fritak. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre søknadene.
d. Bygninger som har historisk verdi jf. § 7 bokstav b.
e. Bygninger som helt eller delvis blir brukt til husvære. Fritaket gjelder opptil 3 år fra den tid midlertidig brukstillatelse er gitt eller bygget står ferdig, jf. § 7 bokstav c. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre enkeltsaker om skattefritak.
3. Hustadvika kommune tar opp lån på 160,8 mill. kroner 2026. Lånet forutsettes avdratt over investeringenes levetid, og reguleres i samsvar med reglene om minste tillatte avdrag.
4. Hustadvika kommune tar i tillegg opp et lån (Startlån) i Husbanken på 40 mill. kroner for videre utlån.
-Økonomiske mål:
- Netto driftsresultat: 1,75 %
- Disposisjonsfond 5 % av brutto driftsinntekter
- Lånegjeld: Gjeldsgraden skal ikke overstige 100% av brutto driftsinntekt justert for ubrukte lånemidler og gjeld på selvkost
6. Med mindre annet følger av statlige direktiver med videre, skal kommunens avgifter, betalingssatser og gebyrer for 2026 normalt indeksreguleres i forhold til forventet lønns- og prisvekst, men det er også foreslått høyere økning på noen områder. Det er fremmet egne saker på selvkost, helse og oppvekstområdet.
7. Hustadvika kommune kan ta opp inntil 100 mill. kroner i likviditetslån eller trekkrettighet i bank for 2026.
8.

9. Kommunestyret ønsker oppstart av arbeidet med en trafikktryggingsplan i 2026. Hovedutvalg teknisk, miljø og næring skal følge arbeidet tett.
10. Kommunestyret ber om at en sak om offentlig pensjonanbud fremmes i løpet av 2026.
11. Kommunestyret ønsker oppstart av en strandsoneplan i 2026
12. Kommunestyret ber om en politisk sak som evaluerer jordmorstjenesten i kommunen.
13. Kommunestyret ber om at det fremmes en sak der kommunen kan ha et tettere samarbeid med aktørene bak Atlanterhavsspelet.
14. kommunestyret ber om at KD fremmer en sak som omhandler muligheter for besparelser på innkjøpsområdet.
15. Kommunestyret ber om et prosjekt for reduksjon av sykefravær:
Faktorer som bør vurderes:
• Heltidskultur
• Økt grunnbemanning
• Øke driftstilskudd for fysioterapi på sikt. Lang venteliste pdd bidrar til økt risiko for langtidsfravær.
• Økt fokus på fagutvikling
• Økt fokus på arbeidsmiljø. medbestemmelse og ledelse
• Etablere vikarpool i barnehagesektor, skolesektor og i Helse og velferdssektoren.
• Vurdere tiltak som servicevert i institusjoner/omsorgssenter, lekeressurs i bhg, eldre som ressurs i skole etc.
• Se på om det er tekniske hjelpemidler i helsesektoren som kan avlaste
• Øke bevilgningen til videreutdanning av personell, spesielt for pedagoger og sykepleiere for å sikre rekruttering/beholde personell
Votering formannskapet 18. november 2025



Kommunedirektørens skisse til møte 18.11.2026
Kommunedirektørens innstilling
1. Hustadvika kommunestyre vedtar formannskapets forslag til drifts- og
investeringsbudsjett for 2026, klimabudsjett, økonomiplan 2026–2029 og
kommuneplanens handlingsdel. Her inngår bevilgningsoversikt drift og
investering, samt sum bevilgning drift (rammeområder) med 1087,1 mill. kroner
og investering varige driftsmidler (investeringsprosjekter) med 207,3 mill.
kroner.
2. I medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3, fattes følgende vedtak om
eiendomsskatteutskrivingen i Hustadvika kommune for 2026:
a. Hustadvika kommune skal i medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3a
skrive ut eiendomsskatt på alle faste eiendommer i hele kommunen for 2026.
b. Den generelle skattesats som skal gjelde for de skattepliktige eiendommene
settes til 7 promille (esktl. § 13). I samsvar med eiendomsskatteloven § 12a
differensieres satsen ved at den skattesats som gjelder boliger og
fritidseiendommer settes til 4 promille av skattegrunnlaget.
c. For boliger og fritidseiendommer gjelder et bunnfradrag på kr. 0,- (esktl. §11).
d. Eiendomsskatten for 2026 skrives ut i 4 terminer, hvis ikke 1 eller 12 terminer
er valgt.
e. Med hjemmel i eiendomsskatteloven § 7 gis følgende fritak:
a. Stiftelser eller institusjoner som tar sikte på å gagne kommunen, fylket
eller staten jf. § 7 bokstav a.
b. Eiendommer tilhørende frivillige lag og organisasjoner som blir brukt til
idrett, religiøse og allmennyttige formål herunder barnehager og
båthavner som blir drevet av frivillige organisasjoner
c. Andre som kan oppfylle intensjonen i loven, kan søke om fritak.
Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre søknadene.
d. Bygninger som har historisk verdi jf. § 7 bokstav b.
3. Hustadvika kommune tar opp lån på 160,8 mill. kroner 2026. Lånet
forutsettes avdratt over investeringenes levetid, og reguleres i samsvar med
reglene om minste tillatte avdrag.
4. Hustadvika kommune tar i tillegg opp et lån (Startlån) i Husbanken på 40 mill.
kroner for videre utlån.
5. Økonomiske mål:
• Netto driftsresultat: 1,75 %
• Disposisjonsfond 5 % av brutto driftsinntekter
• Lånegjeld: Gjeldsgraden skal ikke overstige 100% av brutto driftsinntekt
justert for ubrukte lånemidler og gjeld på selvkost.
6. Med mindre annet følger av statlige direktiver med videre, skal kommunens
avgifter, betalingssatser og gebyrer for 2026 normalt indeksreguleres i forhold til
forventet lønns- og prisvekst, men det er også foreslått høyere økning på noen
områder. Det er fremmet egne saker på selvkost, helse og oppvekstområdet.
7. Hustadvika kommune kan ta opp inntil 100 mill. kroner i likviditetslån eller
trekkrettighet i bank for 2026.
Politisk behandling av handlings- og økonomiplanen
Den politiske behandlingen av budsjettet og økonomiplanen er en sentral del av kommunens styringsprosess. Kommunedirektøren legger fram et forslag til budsjett og økonomiplan.
Formannskapet får presentert forslaget i møte 4. november 2025. Deretter behandles forslaget i Formannskapet 18. november og i kommunestyret 11. desember 2025. Forslaget legges også frem for rådene, og er ute på høring etter at det er behandlet i Formannskapet 18. november.
Gjennom denne prosessen får de folkevalgte mulighet til å vurdere prioriteringer, foreslå endringer og avveie ulike hensyn opp mot hverandre. Behandlingen sikrer at økonomiplanen og budsjettet har demokratisk legitimitet, og at de vedtatte tiltakene gjenspeiler de politiske målene i kommuneplanens samfunnsdel. Vedtaket danner grunnlaget for kommunens virksomhet og ressursbruk i planperioden.