- Forside
- Handlingsdel - tiltak i planperioden
- Kommunalsjef Samfunn og næring
Kommunalsjef Samfunn og næring
Kort beskrivelse av rammeområdet
Samfunnsutvikling har gjennomgått endringer som følge av omstillingsprosjektet. Rammeområdet utgjorde før 1. mars kommunalsjef og 5 enheter:
- Kommunalteknikk
- Bygg og eiendom
- Brann og redning
- Landbruk
- Kultur
Etter 1. mars endret rammeområdet navn til Plan og tekniske tjenester. Kultur, landbruk og næringssjef ble gjort om til stabsavdelinger under kommunalsjefen, og har i dag tre enheter som er egne rammeområder:
- Tekniske tjenester
- Plan, byggesak og oppmåling
- Brann og redning
De tre enhetene har levert egne bidrag til handlings- og økonomiplanen for 2026-2029. I denne oversikten rapporteres det fra kommunalsjef, kultur og landbruk.
| Funksjon | Årsverk |
| Kommunalsjef plan og tekniske tjenester | 1 |
| Kulturavdeling inkl Frivilligsentralen | 3 |
| Bibliotek | 2,47 |
| Landbruk | 4 |
| Totalt antall årsverk | 10,47 |
Hovedoppgaver og ansvar
Kommunalsjefen har ansvaret for flere økonomiske rammeområder. Dette gjelder:
- Næring, kultur, Landbruk og miljø
- Tekniske tjenester inklusiv veg, vann, avløp, bygg og eiendom
- Plan, byggesak og oppmåling
- Brann og redning
Kulturavdelingen
Kulturområdet innbefatter idrett- og friluftsliv, Frivilligsentral, BUA, frivillighet i lag og organisasjoner, våre to folkebibliotek og Hustad fengselsbibliotek, ungdomsarbeid/UKM, kunst og kulturliv for profesjonelle og amatører, kirker, museum og kulturarv, kulturformidling og tilrettelegging for natur og reiseliv.
Kulturavdelingen leverer tjenester, råd og veiledning innen ungdomsarbeid, tilrettelegging for idrett, rekreasjon og friluftsliv, samt utvikler og jobber med frivillighet på ulike plan. Vi ivaretar og formidler kulturarv og kulturhistorien, både skriftlig og muntlig. Avdelingen saksbehandler spillemidler og veileder lag og foreninger i deres spillemiddelsøknader, samt søker og følger opp kommunens egne spillemiddelprosjekt.
Kulturavdelingen jobber også med utsmykning i offentlige bygg i byggeprosesser og med å få bedre oversikt over det kommunen eier av kunst. Det jobbes med å lage en kunstdatabase.
Kulturavdelingen drifter våre to folkebibliotek i Elnesvågen på Eide og Hustad Fengselsbibliotek, Frivilligsentralen, BUA Utstyrssentral, Aktiv på Dagtid, Utescenå Tretind på Eide, all utleie i idrettshallene i Eide og Elnesvågen og gymsaler på Haukås og Sylte skoler, ungdomsklubbene og ungdomsarrangementer som UKM og konserter, m.m.
Landbruks og miljøavdelingen
Avdelingen behandler og kontrollerer søknader fra jordbruksforetak som angår økonomiske virkemidler forhandlet gjennom jordbruksavtalen. Dette gjelder produksjonstilskudd, avløserordningen, dreneringstilskudd og tilskudd til miljøtiltak. Avdelingen har også dette ansvaret for Aukra og Averøy kommuner. Avdelingen driver forvaltning etter jordloven, skogloven, konsesjonsloven, viltloven og forurensingsloven.
Viktige tjenester/områder:
Kommunalsjefen er øverste leder innenfor tjenesteområdet plan og tekniske tjenester som omfatter veg, vann, avløp, bygg, eiendom, investeringer, overordnet plan, arealplan, byggesak, oppmåling, landbruk, miljø, kultur, brann og redning. Kommunalsjefen representerer kommunedirektøren i hovedutvalg for teknisk, miljø og næring.
Kulturavdelingen arbeider innen flere fagfelt og leverer viktige tilbud/tjenester til ulike aldersgrupper:
- Hustadvika bibliotek og fengselsbibliotek
- Kulturhistorie: Regionsmuseum, lokalmuseum og bevaring og formidling av vår kulturarv
- Idrett, friluftsliv og fysisk aktivitet: Anleggsutvikling og spillemidler, Stikk UT, Aktiv på dagtid og lavterskelaktiviteter.
- Kunst og kulturliv for profesjonelle og amatører
- Kontakt dialog og veiledning til lag og organisasjoner
- Drift av frivilligsentral
- BUA utstyrssentral: Utlån av friluftsutstyr til barn og unge
- UKM og ungdomsklubbtilbud
- Kirken
Den viktigste oppgaven til kommunen innen landbruksforvaltning er behandling av søknader om økonomiske overføringer til landbruket, spesielt produksjonstilskudd. For bøndene i Hustadvika utgjorde dette ca 175 MNOK i 2024. Inkludert Aukra og Averøy er beløpet ca 233 MNOK.
Utfordringsbilde
Hvilke hovedutfordringer ser dere de neste fire årene?
- Omstilling og endringsledelse: Kommunalsjefen har sagt opp sin stilling. Sektorområdet har fortsatt behov for strategisk og overordnet ledelse, med koordineringsansvar innenfor de ulike fagområdene i sektoren og mot de andre sektorene i kommunen. Det er stort behov for tilpasning til ny organisering, arbeidsprosesser og digitalisering og det er viktig med fokus på godt samhold og motivasjon.
- Stram kommuneøkonomi – Spesielt har dette gått utover kommunens satsing på kultur, der det er mange «ikke lovpålagte tjenester». Noe av utfordringen kan løses ved hjelp av mer omfattende og bedre samhandling med frivillige lag og organisasjoner. Likevel må det settes av nok ressurser til kultur for å få til et godt og bredt kulturtilbud og tjenester til innbyggerne i Hustadvika kommune.
- Bemannings- og kompetansemangel – Særlig innenfor kultur er det utfordrende og levere tjenester. Spesielt ser vi at samhandlingen med frivillige lag og organisasjoner er tidkrevende og krever ressurser fra oss. Vi greier ikke pr tiden å levere gode nok tilbud for den unge delen av befolkningen. Rekruttering, kompetanseheving og godt arbeidsmiljø er nødvendige forutsetninger for å sikre stabilitet og gode tjenester.
- Lederressurser: Det er også gjort endringer når det gjelder ressurser til ledelse. Rammeområdet inneholder sentrale tjenester i Hustadvika kommune, der blant annet landbruk skal være et satsingsområde. Målet er at Hustadvika kommune skal ta «lead» rollen i et fremtidig regionalt/interkommunalt landbrukskontor.
- Teknologisk utvikling og digitalisering - Behov for opplæring i book up, vårt digitale verktøy knyttet til treningstider og utleie i våre idrettshaller. Generelt bør vi også innenfor dette rammeområdet jobbe med digitalisering og vurdere muligheter for it-verktøy som kan bidra til mer effektiv tjenesteproduksjon.
- Bærekraft og nasjonale føringer - Økte krav knyttet til klima, miljø og bærekraft, krever faglig oppdatering og tilpasning til nasjonale mål og lover.
Endringer i rammebetingelser, behov eller utviklingstrekk:
- Strammere kommuneøkonomi og økt budsjettpress vil kreve mer effektiv ressursbruk og tydelig prioritering av kjerneoppgaver. Spesielt innenfor kultur er det viktig å prioritere. Oppgaver kan vurderes flyttet fra Kultur til annet rammeområde.
- Økende forventninger til at Hustadvika kommune skal ta føringen i et større interkommunalt samarbeid innen landbruk, vil kunne kreve styrking av området
- Økende forventninger om at Hustadvika sammen med frivillige lag og organisasjoner skal bidra til anleggsutvikling og økte hallflater, vil kreve økte ressurser og effektivt samarbeid med frivilligheten.
- Økt behov for digitalisering og bedre informasjonsflyt for å møte krav til åpenhet og effektivitet.
- Mer fokus på bærekraft, klima og miljø vil stille høyere krav til kompetanse og arbeidsprosesser.
- Teknologisk utvikling, vil endre arbeidsformer og kreve kontinuerlig kompetanseutvikling.
- Demografiske endringer og mulig befolkningsvekst vil øke behovet kommunale tjenester innen både kulturområdet og landbruk.
- Større fleksibilitet, endringsdyktighet og styrket tverrfaglig samarbeid både internt og med andre aktører.
| Mål/strategi fra planverk | Tiltak 2026 | Tiltak 2027-2029 | Kort begrunnelse | Måleindiaktor | Finansiering | Ansvarlig |
| Planstrategien | Forberede arbeidet med en plan for kultur, idrett og friluftsliv | Utarbeide plan for kultur, idrett og friluftsliv med handlingsplan | Effektivisere og prioritere tjenestene innenfor kulturområdet | Vedtatt plan med handlingsdel innen 2027 | Innenfor eksisterende ramme | Kultur |
| Planstrategien | Fortsette arbeidet med Kulturmiljøplan/kulturminneplan | Utarbeide kulturmiljøplan/kulturminneplan med handlingsplan | Effektivisere og prioritere tjenestene innenfor kulturområdet | Vedtatt plan med handlingsdel innen 2026 | Innenfor eksisterende ramme | Kultur |
| Forurensingsforksriften Kapittel 23 A og restriksjoner under Reach | Granulathåndtering (fjerning/sikring av mikroplast) fra kommunale idrettanslegg (kunstgressbaner og ballbinger) | Renovering av alle kommunale spillflater | Imøtekomme nye krav og regler | Kommunens idrettanlegg skal være fri for granulat (mikroplast) innen 2031 | Settes av i investeringsbudsjettet | Kultur |
| Planer og handlingsplaner innenfor kulturområdet | Tilpasse bemanning og kompetanse når det gjelder kulturområdet | Tilpasse bemanning og kompetanse når det gjelder kulturområdet | Effektive og treffsikre tjenester | Bemanning, kompetanse skal tilfredstille tjenesteporteføljen | Kan kreve økte rammer til kultur | Kultur |
| Dekke behovet for hallflater i kommunen | Tilpasse hallkapasitet ift etterspørsel sammen med Idrettsrådet | Tilpasse hallkapastiet ift etterspørsel sammen med Idrettsrådet | Effektiv drift og tilpasset anleggsutvikling, med bl.a. bruk av tippemidler | Tilfredsstillende hallkapasitet og ny driftsmodell innen 2029 | Innenfor eksisterende ramme | Kultur |
| Fra KPS: Aktivt fremme inkludering og likeverd, og motvirke utenforskap | Ungdomsarbeid – drift av ungdomsklubber, UKM og BUA | Ungdomsarbeid – drift av ungdomsklubber, UKM og BUA | Forebyggende arbeid rettet mot ungdom | To ungdomsklubber og BUA skal være i drift 2026-2029, samt arragere UKM annet hvert år i perioden i samarbeid med Aukra | Kan kreve økte rammer til Kultur | Kultur |
| Fra KPS: Tilby gode og effektive kommunale tjenester i kommunesenteret | Videreutvikle og effektivisere bibliotektjenesten | Videreutvikle og effektivisere bibliotektjenesten | Effektiv drift med tilpasset bemanning og kompetanse | Bibliotektjenesten i Hustadvika skal ha høy kvalitet i HØP perioden | Innenfor eksisterende ramme | Kultur |
| Fra KPS: Støtte opp om kompetansemiljøer/ «klynger» | Sikre landbruksnæringa god rekruttering | Sikre landbruksnæringa god rekruttering | Effektiv og god landbruksforvaltning | Lanbruket en sentral «næringsklynge» med regionalt ansvar i Hustadvika innen 2030 | Innenfor eksisterende ramme | Landbruk |
| I omstillingsprosjektet har i flere sammenhenger nevnt at Hustadvika kommune bør ta et regionalt ansvar når det gjelder landbruk | Forberede etablering av interkommunalt landbrukskontor | Etablere interkommunalt landbrukskontor | Samlet regionalt kompetansemiljø innen Landbruk i Hustadvika | Etablert et interkommunalt lanbrukskontor innen 2030 | Innenfor eksisterende ramme | Landbruk |