Handlings- og økonomiplan 2026 - 2029

Oppvekst felles

Kort beskrivelse av rammeområdet

Hovedoppgaver og ansvar:

Rammeområdet for oppvekst består av enhetene Enhet for læring og integrering, Hustadvika kulturskole og Bjørnsund leirskole. Kommunalsjef for oppvekst, rådgiver oppvekst, kostnader til private barnehager, skolesamarbeid med Aukra kommune, Tøndergård skole og inntekter og utgifter for barn i samarbeid med andre kommuner dekkes også av dette rammeområdet. 

I Hustadvika jobber vi sammen for å skape gode liv og like muligheter. Gode barnehager, gode skoler, gode barne-, ungdoms- og familietjenester, og en god barneverntjeneste er viktige bidrag i dette arbeidet. Med fokus på tverrfaglig arbeid og tidlig innsats skal alle barn og unge få riktig støtte, oppfølging og hjelp til riktig tid. Dette er også en viktig del av arbeidet med å sikre gode oppvekstsvilkår, redusere utenforskap og motvirke behov for omfattende hjelp senere i livet. 

Viktige tjenester/områder:

  • Bjørnsund leirskole
    Leirskolen slik den nå drives på Bjørnsund, er tverrfaglig opplæring som direkte kan relateres til, og forsvares ut fra hele skolens formålsparagraf. Leirskolen må være aktuell og relevant for å forsvare sin eksistens (både i forhold til gjeldende læreplaner og skolens formålsparagraf). Vi arbeider aktivt med å videreutvikle og ivareta leirskolens verdi i grunnskoleopplæringen.
    På leirskole får elevene historisk og kulturell innsikt på en praktisk måte. De får trening i å stå på egne bein, blir mer selvstendige og øker forståelsen for egen kulturell forankring. De skal få utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang. Dette er sentrale elementer i leirskoleidèen. Elevene får utforske et nytt miljø og utfolde seg i frie rammer som skaper glede og engasjement. Elever som sliter med en teoritung skolehverdag, har særlig utbytte av oppholdet. De blomstrer, bygger et bedre selvbilde og endrer status i gruppa. Det fremmer motivasjon og læring videre i skoleløpet. Alle kommuner må tilby elevene leirskoleopphold eller annen skoletur som en del av grunnskoleopplæringen. Det står i opplæringsloven § 4-6. Turen må ha en varighet på minst tre overnattinger i sammenheng. Skoleturen er en del av grunnskoleopplæringen og må derfor være i samsvar med læreplanverket.

  • Enhet for læring og integrering
    Enhet for læring og integrering har ansvar for kommunal voksenopplæring, logopedtjenester og spesialpedagogisk hjelp til førskolebarn. Tjenestene er regulert av Barnehageloven, Opplæringsloven og Introduksjonsloven, og omfatter blant annet grunnskoleopplæring og spesialundervisning for voksne, norskopplæring for innvandrere og logopedisk hjelp. Enheten bosetter flyktninger etter anmodning fra IMDi, og tilbyr introduksjonsprogram med mål om kvalifisering til arbeid eller utdanning. Enheten skal være et lokalt ressurssenter for spesialpedagogikk, flerspråklighet og mangfoldskompetanse.

  • Kulturskolen
    Hustadvika kulturskoles visjon er: «Kulturskole for alle»
    Kulturskolen er en lovfestet oppgave, forankret i opplæringsloven.
    Hustadvika kulturskole skal være et lokalt ressurs- og kompetansesenter for kulturfag i kommunen, gjennom opplæring, opplevelse og formidling innen musikk, visuelle kunstfag og dans. Skolen ønsker å skape engasjement, trivsel og glede. Elever skal føle mestring, og lærerne skal gjennom godt samarbeid hjelpe elevene å nå sine mål.
    Kulturskolen har som mål å øke elevtallet for å nå flest mulig med bredde, kjerne- og fordypningstilbud fra «vugge til grav».



Utfordringsbilde

Hvilke hovedutfordringer ser dere de neste fire årene?

Bjørnsund leirskole
Ingen spesielle. Leirskolen er så å si fullbooket i årene fremover. Men vi må ha økt fokus på økonomi. For å henge med på prisstigningen må vi øke prisen på opphold fremover. Dette er en balansegang da våre besøksskoler ofte selv har en presset økonomisk situasjon i sin hjemme kommune.

Enhet for læring og integrering
Enheten står overfor betydelige økonomiske utfordringer som følge av store variasjoner i deltakerantall og mottak, påvirket av globale konflikter og politiske føringer. Dette gir behov for rask opp- og nedbemanning, noe som gjør det krevende å sikre stabil bemanning med kvalifisert personell.


Kulturskolen
Kulturskolen har god rekruttering, men må jobbe for å beholde elever på ungdomstrinnet. Herunder opprette/utvikle tilbud ungdom etterspør.
Det er utfordrende tilrettelegge alle tilbud for alle. Våre gruppetilbud er derfor mer sentralisert, og tidspunkt vil derfor ikke passe alle som ønsker det, men må ta buss.

Endringer i rammebetingelser, behov eller utviklingstrekk:

Leirskolen kan fortsatt utvikle sitt potensiale innfor reiseliv og konferansedrift for å ha flere bein å stå på fremover.

Enhet for læring og integrering har lokaler som er lite tilfredsstillende med tanke på HMS. Det er særlig bekymringsfullt at ventilasjonen i bygget er svært mangelfull, noe som medfører støy og dårlig luftkvalitet og har negativ innvirkning på både ansattes arbeidsmiljø og brukernes trivsel. Videre mangler lokalene egnede rom og fasiliteter for personer med særlige behov. Dette gjelder både fysisk tilrettelegging og mulighet for skjerming, ro og individuell oppfølging. Dagens utforming og tekniske standard er ikke i samsvar med kravene til universell utforming eller med de behovene som følger av en inkluderende og tilpasset tjenesteyting.

Kulturskolen ser at med nye lokaler i Elnesvågen er det mange, både kommunale tjenester og lokalt næringsliv som ser nytte av våre tilrettelagte lokaler, både til møter og annen aktivitet.

Tiltak 2026-2029

Mål/strategi fra planverk Tiltak 2026 Tiltak 2027-2029 Kort begrunnelse Måleindiaktor Finansiering Ansvarlig
Leirskolen har alltid leid ut lokaler, men målet er endret de senere årene til mer fullpensjonsutleie med alle rettigheter. Videreutvikle satsing på konferanse og reiseliv på Bjørnsund Leirskole. Etablere bemanning som vil gi økt kapasitet i tråd med etterspørsel for konferanse og reiselivsprodukt. Øke omsetningen for å gjøre leirskoledriften mer robust fremover. Vanskelig å målfeste tiltaket, men vi satser på en gradvis økning i omsetning og belegg på helg, sommer og vinter. Vi prøver å utvikle innenfor eksiterende rammer. Bjørnsund Leirskole.
Støtter vår visjon om å være kulturskole for alle Øke elevtall Øke bredden i våre tilbud for å nå flere Mål om å nå flere, og en større bredde av kommunens innbyggere Måles gjennom søkertall og antall tilbud Innenfor eksisterende ramme Hustadvika kulturskole
Støtter rammeplanens verdigrunnlag om å skape arenaer for tilhørighet og sosialt fellesskap, mestring og tilhørighet Mertid i kulturskolen Etablere ny praksis som vil gi så mange som mulig mertid i kulturskolen Økt læringsmulighet og mulighet for mer sosialt fellesskap blant elevene Endring i timeplaner Innenfor eksisterende ramme Hustadvika kulturskole
Inkluderende og trygt lokalsamfunn der alle kan bidra. Demografiske endringer krever at kommunen rekrutterer bredt. Øke bevissthet rundt mangfold og flerspråklighet Øke Mangfoldskompetansen blant medarbeiderne i Hustadvika kommune Kommunen skal styrke mangfoldskompetansen for å tilby inkluderende tjenester og være en attraktiv arbeidsgiver for innvandrere – også utenfor kompetansekravet. -Antall enheter og ansatte som har gjennomført workshop innenfor mangfoldkompetanse. -andel nyansatte utenfor kompetansekravet Samarbeid med NAV og IMDi Enhet for læring og integrering
Kommunen fremstår som inkluderende og fremtidsrettet, og rekrutterer bredt. Tilby attraktive og fleksible kvalifiseringskurs for voksne med behov for kort vei til arbeid. Integrere kvalifiseringskurs som en fast del av kommunens kompetanse- og inkluderingsstrategi. Økt sysselsetting bidrar til økonomisk bærekraft og mindre utenforskap Økt sysselsetting blant innvandrere Samarbeid med NAV og IMDi Enhet for læring og integrering
Helhetlig tjenesteyting Tettere samarbeid med barnehagene Etablere og implementere en mer helhetlig og samordnet praksis for individuell utviklingsplan (IUP) og rapportering. Dette innebærer tettere dialog med barnehagene, felles rutiner for oppfølging og vurdering, og økt kompetansedeling mellom fagpersoner. Sikre et helhetlig tilbud, økt kvalitet og likeverdighet i tilbudet Antall gjennomførte samarbeidsmøter Innenfor eksisterende ramme Enhet for læring og integrering