Handlings- og økonomiplan 2026 - 2029

Grunnskole

Kort beskrivelse av rammeområdet

Hovedoppgaver og ansvar:

Alle elever skal bli møtt med tillit og respekt, og de skal føle tilhørighet, trygghet, inkludering og medbestemmelse. Skolene i Hustadvika kommune har et ansvar for at barn og unge har den kompetansen som skal styrke dem i møte med fremtidens utfordringer. Lesing, skriving og muntlige ferdigheter er sammen med regning og digitale ferdigheter nødvendige viktige ferdigheter i læring og utvikling.

Alle elevene i Hustadvika skal ha likeverdige muligheter til å tilegne seg ferdighetene, og til å lære seg å tenke kritisk og handle etisk og miljøbevisst. Elevene skal oppleve tilhørighet, medvirkning og rustes for livslang læring. I Hustadvika kommune skal alle få muligheten til å fornye og supplere sin kompetanse, uansett alder. Skolen er en arena for utvikling av kunnskap, ferdigheter og holdninger, som bidrar til utvikling av identitet og livsmestring for aktiv deltakelse i videre utdanning, arbeid og samfunnsliv. 

Viktige tjenester/områder:

Alle barneskolene tilbyr skolefritidsordning (sfo) før og etter skoletid. I ferier tilbys det skolefritidsordning ved Haukås skole og Jendem skole. I tillegg åpnes det for ferie-sfo på skoler der det er 15 eller flere barn påmeldt.

Hustadvika kommune er en del av Kunnskapsnett Romsdal. Dette er et regionalt samarbeid om barnehage- og skoleområdet sammen med Aukra, Molde, Rauma og Vestnes. Overordnede mål for samarbeidet er blant annet å skape bedre tjenestetilbud for kommunene i nettverket, øke barnehage- og skolefaglig kompetanse og styrke regionalt samarbeid.

Kunnskapsnett Romsdal har en felles overordnet plan for kompetanseutvikling på regionalt og kommunalt nivå. Planen er basert på lokale behov, og bygger på Utdanningsdirektoratets forskrift om tilskudd til kollektiv kompetanseutvikling i barnehage og grunnskole. Midlene i tilskuddsordningen skal brukes til kollektiv kompetanseutvikling i barnehage og grunnskole i partnerskap med universitet og høyskole eller i samarbeid med andre relevante kompetansemiljøer.

Utfordringsbilde

Hvilke hovedutfordringer ser dere de neste fire årene?

  • Demografi. Den demografiske framskrivningen og faktiske fødselstall indikerer lavere elevtall fram mot 2035. Å møte nasjonale føringer og målsettinger om likeverdig opplæring, tilpasset opplæring, inkluderende praksis og individuelt tilrettelagt opplæring gjennom økt kompetanse nær elevene, utfordres av nedgang i elevtall og en svak kommuneøkonomi.
  • Rekruttere og beholde kvalifiserte lærere. Det er en negativ utvikling i rekrutteringen til lærerutdanningene, og dette vil føre til større konkurranse om kvalifiserte lærere samt lærermangel fremover.  
  • Synkende motivasjon blant elever. Elevundersøkelsen og Ungdata viser en trend med synkende motivasjon for skolearbeid hos elevene.  
  • Stadig flere elever melder fra om at de ikke har et trygt og godt skolemiljø
  • Elevenes fravær har økt de siste årene, og flere elever har bekymringsfullt og alvorlig skolefravær

Endringer i rammebetingelser, behov eller utviklingstrekk:

Den demografiske endringen med lavere elevtall i kombinasjon med en svak kommuneøkonomi gjør at sektoren fortsatt må se på strukturelle endringer for å kunne nå de økonomiske målsettingene.

Tiltak 2026-2029

Mål/strategi fra planverk Tiltak 2026 Tiltak 2027-2029 Kort begrunnelse Måleindiaktor Finansiering Ansvarlig
Oppvekstplanen Læreplanverket Språkplanen i Hustadvika Styrke skolenes arbeid med lesing, skriving og regning, og gi et likeverdig tilbud til alle elever   Dette er 3 av de 5 grunnleggende ferdighetene i læreplanverket for grunnskolen Nasjonale prøver gjennomført av Utdanningsdirektoratet Kartleggeren Innenfor eksisterende ramme Skolene
Riktig hjelp til riktig tid, tidlig innsats og forebyggende arbeid (Oppvekstplanen) Iverksette handlingsveilederen BTI (bedre tverrfaglig innsats) i skolene Bedre samhandling mellom tjenestene og fokus på laget rundt barnet Innenfor eksisterende ramme. Prosjektperioden utløper november 2025. Alle enheter som arbeider med barn og unge
Oppvekstplanen Veileder for forebygging og oppfølging av alvorlig skolefravær Implementere «Livet & sånn» i alle skolene og på alle klassetrinn. Videreutvikles i påfølgende år og brukes aktivt i foreldremøter Arbeid med å styrke og fremme psykisk helse, skape trygt og godt miljø og forhindre mobbing og uønsket skolefravær Elevundersøkelsen Spekterundersøkelsen Innenfor eksisterende ramme Skolene/skoleeier
Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen | udir.no Etablere Ungt entreprenørskap i skolene Videreutvikle Ungt entreprenørskap Utvikle barn og unges: · Skaperglede · Kreativitet · Tro på seg selv · Evne til å se muligheter og gjøre noe med dem Elevene opplever en mer variert og praktisk skolehverdag. Innenfor eksisterende ramme Skolene/ skoleeier
Læreplanverket Bruk teknologi for å tilpasse undervisninga til elevenes forutsetninger og behov. Digitale ferdigheter er én av fem grunnleggende ferdigheter i læreplanverket. Digital kompetanse kan defineres som trygg, kritisk og kreativ bruk av digitale ressurser for å oppnå mål relatert til arbeid, arbeidsevne, læring, fritid, inkludering og deltakelse i samfunnet. KI anvendes i undervisningen av kompetente lærere Innføring av ulike moduler i Visma som brukes aktivt og effektivt av alle i skolene. Klasseromsteams Investeringer i digitalt utstyr må inn i en rullering, og digitale enheter må skiftes ut og oppgraderes jevnlig. ROR-IKT Skolene Skoleeier