Handlings- og økonomiplan 2026 - 2029

NAV

Kort beskrivelse av rammeområdet

Hovedoppgaver og ansvar:

Nav Hustadvika skal bidra til sosial og økonomisk trygghet, og fremme overgang til arbeid og aktivitet.

Vi har hatt og vil fortsatt jobbe med utvikling av de sosiale tjenestene i Nav i samarbeid med Statsforvalteren.

Ungdomsgarantien videreføres, noe som betyr at unge under 30 år skal prioriteres ved arbeidsrettet oppfølging og arbeidsmarkedstiltak. Det samme med innvandrere fra landgruppe 3, langtidsledige og personer med nedsatt arbeidsevne. Vi har en aktiv bruk av tiltak og virkemidler for å bidra til at arbeidssøkere får en stabil tilknytning til arbeidslivet, og for å unngå langvarige økonomiske tjenester. Vi legger til rette for at kandidater som fyller vilkårene for kvalifiseringsprogrammet får tilbud om dette, og vi har som mål å opprettholde nivået med 15-16 deltakere.

Vi er opptatt av å gjøre gode individuelle vurderinger hvor vi er spesielt opptatt av barneperspektivet og å gi økonomisk råd og veiledning. Vi mener det er viktig å prioritere tidlig innsats for å forebygge vansker senere i livet. Nav Hustadvika har samarbeid med barneverntjenesten, mestringsenheten, enhet for læring og integrering (bl a Bedre Tverrfaglig innsats). Noen samarbeidsavtaler er det behov for å evaluere, og evt utvikle samarbeidet med enkelte enheter.

Fra mars 2025 flyttet Nav Hustadvika inn i nye lokaler i Elnesvågen sentrum. Her har ansatte aktivitetsbaserte arbeidsplasser. Dette er et arealkonsept som er en felles modell for arbeids- og velferdsetaten.

Viktige tjenester/områder:

  • Ungdomsgarantien – flere brukere i arbeid og utdanning.
  • Fordrevne fra Ukraina skal raskt i arbeid, følge opp KS flyktning i arbeid.
  • God kunnskap og samarbeid om arbeidsmarkedet.
  • Pålitelig forvaltning, ansvar for barneperspektivet og gi forsvarlige tjenester innen økonomisk råd og veiledning.
  • Gi brukere muligheter for stabil tilknytning ti arbeidslivet og sikre økonomisk og sosial trygghet.

Utfordringsbilde

Hvilke hovedutfordringer ser dere de neste fire årene?

  • Økte levekostnader fører til at flere har behov for økonomisk sosialhjelp, økonomisk råd og veiledning eller hjelp med tanke på gjeldsproblematikk.
  • Botilbud til utsatte grupper og midlertidig botilbud. Her har vi etablert godt samarbeid i kommunen.
  • Vi har behov for å redusere sykefravær i egen enhet

NAV har utarbeidet en virksomhetsplan da de består av en kommunal del og en statlig del. Denne virksomhetsplanen har følgende punkt som vi skal jobbe videre med i 2026:

Virksomhetsplan

Vi mobiliserer arbeidskraft i et arbeidsliv i omstilling Alle får pengene de har krav på - enkelt og forutsigbart Sammen finner vi løsninger med dem som trenger det mest Sammen løser vi samfunnsoppdraget
Våre mål Våre mål Våre mål Våre mål
Kvalifisering mot ønsket jobb og behov i arbeidslivet for å sikre stabil jobbtilknytning Sikre helhetlig kartlegging slik at brukerne får de ytelsene de har krav på Alle blir møtt med tillit og respekt Raskere avklaring av våre brukere mot utdanning/kvalifisering, aktivitet og arbeid
Struktur på samarbeid med arbeidsgivere og våre tiltaksarrangører for å sikre kvalitet på tilbud som våre brukere får Vi skal gi informasjon om rettigheter og plikter på et klart og forståelig språk Sikre at brukerne blir forstått og medvirker i egen sak Bidra til kompetanseutvikling i kontoret for å løse oppgavene med god kvalitet
Prioriterer målgruppene ungdom og flytninger fra Ukraina for at de skal raskt komme i arbeid og aktivitet Sikre at endringer i livssituasjon blir dokumentert og at rett veileder/enhet får beskjed Sikre helhetlige og koordinerte tjenester for våre brukere
Vi skal være tilgjengelige for samarbeid og tjenester på tvers av helse- og kommunesektoren
Konkrete tiltak Konkrete tiltak Konkrete tiltak Konkrete tiltak
Salesforce skal benyttes for effektiv samhandling, oppfølging og god deling av informasjon i arbeidslivet Notatplikt Tidlig kartlegging (eks sykemeldte) og tett oppfølging med tydelige konklusjoner og arbeidsfordeling Kompetanseplan/kompetansetid
Sikre arbeidsrettet aktivitet (i Modia/Socio) som er hensiktsmessig for å øke overgangen til utdanning/arbeid Gode enkeltvedtak basert på individuelle vurderinger, spesielt fokus på barneperspektivet og økonomisk råd og veiledning (nivå 1,2 og 3) Sikre nødvendig og/eller hensiktsmessig bistand eventuelt i samarbeid med andre aktører internt i Nav, kommunene eller eksternt Kollegaveiledning
Opprettholde og videreutvikle samarbeidet med kommunen, frivilligheten og næringslivet. Utvikle bedre maler og rutiner i Socio Saksdrøfting/veiledning i sak
Følge servicerutinene og interne rutiner for NAV-kontoret HMS plan/nærværsarbeid
Innføre ny vedtaksløsning Nav loven § 14-a Evalueringer og oppdatere vårt organisasjonskart

Tiltak 2025-2029

Mål/strategi fra planverk Tiltak 2026 Tiltak 2027-2029 Kort begrunnelse Måleindiaktor Finansiering Ansvarlig
Fortsette arbeidet med vedtak etter sosialtjenesteloven §17 Flere rutiner og avtaler i compilo Forebygge økonomiske utfordringer Fatte flere vedtak etter §17 Enhetsleder
Nav sitt mål «sammen finner vi løsninger med dem som trenger det mest» Videreutvikle samarbeidet med kommunene som leverer tjenester til samme brukergruppe Evaluere samarbeidsavtaler Finne løsninger for de som trenger oss mest, sikrer koordinerte tjenester Gjennomføring av møter med ulike enheter Enhetsleder
Forsette arbeidet med det som framkommer i virksomhetsplana Enhetsleder