- Forside
- Handlingsdel - tiltak i planperioden
- Oppvekst
- Kommunale barnehager
Kommunale barnehager
Kort beskrivelse av rammeområdet kommunale barnehager
Barnehagene i Hustadvika kommune består av 5 kommunale barnehager og 7 private barnehager. I løpet av barnehageåret 2025/2026 vil det være 636 barn som går i barnehagene i kommunen, fordelt på 39,2 % barn i kommunale barnehager og 60,8 % i private barnehager.
Hovedoppgaver og ansvar:
Kommunen har ansvar for planlegging og utvikling av kommunens barnehagetilbud. Dette innebærer blant annet drift av kommunale barnehager, forvaltning av tilskudd til private barnehager, opptak av barn og administrasjon av moderasjonsordninger.
Kommunen har et overordnet ansvar for kvaliteten på barnehagetilbudet, og ser barnehagen som en viktig del av det samlede oppvekst- og utdanningsløpet. Gjennom planlegging, tilsyn, veiledning og kvalitetsutvikling skal kommunen bidra til at alle barn får et inkluderende, trygt og stimulerende barnehagemiljø.
Barnehagene skal skape et kvalitetsmessig godt og likeverdig tilbud for alle barna i barnehagene. Barnehagene skal bidra til barns trivsel, lek, læring og danning, i samarbeid med foresatte. Kommunale og private barnehager skal jobbe systematisk og målrettet i tråd med lovverk, forskrifter og aktuelle retningslinjer, både i hver barnehageenhet, og i samarbeid for å gi et tilbud av god kvalitet og et likeverdig tilbud uavhengig av eierskap.
Barnehagesektoren skal også legge til rette for kompetanseutvikling blant ansatte, fremme tidlig innsats og styrke tverrfaglig samarbeid for å støtte barn og familier som har behov for ekstra støtte og hjelp. Barnehagene skal gjennom dette arbeidet bidra til sosial utjevning, forebygge utenforskap, mobbing og omsorgssvikt, og støtte barns utvikling av trygghet, relasjoner og mestringsfølelse.
Viktige tjenester/områder:
Barnehagesektoren omfatter drift og utvikling av kommunale og private barnehager, med ansvar for et trygt, inkluderende og pedagogisk godt tilbud. Barnehagene er lærende organisasjoner som arbeider med tidlig innsats, tverrfaglig samarbeid, kompetanseutvikling og tilrettelagte tilbud for barn med særskilte behov, samt kvalitetsutvikling, tilsyn og forvaltning i tråd med lovverk og kommunale mål.
Hustadvika kommune er en del Kunnskapsnett Romsdal. Dette er et regionalt samarbeid om barnehage- og skoleområdet sammen med Aukra, Molde, Rauma og Vestnes. Overordnede mål for samarbeidet er blant annet å skape bedre tjenestetilbud for kommunene i nettverket, øke barnehage- og skolefaglig kompetanse og styrke regionalt samarbeid.
Kunnskapsnett Romsdal har en felles overordnet plan for kompetanseutvikling på regionalt og kommunalt nivå. Planen er basert på lokale behov, og bygger på Utdanningsdirektoratets forskrift om tilskudd til kollektiv kompetanseutvikling i barnehage og grunnskole. Midlene i tilskuddsordningen skal brukes til kollektiv kompetanseutvikling i barnehage og grunnskole i partnerskap med universitet og høyskole eller i samarbeid med andre relevante kompetansemiljøer.
Utfordringsbilde
Hvilke hovedutfordringer ser dere de neste fire årene?
- Demografi. Det fødes færre barn i Hustadvika. Dette medfører lavere inntekter til kommunen i form av statlige midler til barn og unge. Nedgang i barnetall gjennom de senere år har bidratt til reduksjon av ansatte i enkelte barnehager/ omplassering av ansatte. Dette har gitt uforutsigbarhet i bemanningssituasjon i barnehagene.
- Rekruttere og beholde kvalifiserte ansatte. I Hustadvika kommune er det en utfordring å rekruttere ansatte til barnehagene, dette gjelder både barnehagelærere, barne- og ungdomsarbeidere og ufaglærte. Dette henger sammen med utfordringen i å innfri pedagognormen med kvalifisert bemanning. Det oppleves også utfordringer med å beholde ansatte i barnehagesektoren.
- Sykefravær og mangel på vikarer. Flere barnehager i kommunen opplever i kortere eller lengre periode et sykefravær som gir sårbarhet for den pedagogiske driften. Mangel på vikarer ved fravær som sykefravær blant ansatte gjør det krevende for barnehagene med tanke på å til enhver tid oppfylle bemanningsnormen, samt kontinuitet og progresjon i det pedagogiske arbeid. Lav bemanningsnorm, og ansattes arbeidstid, sett sammen med barnehagenes åpningstid kan for ansatte bidra til stress og slitasje over tid.
- Manglende vedlikehold bygg og uteområde. Flere av barnehagene har behov for vedlikehold av bygg, og uteområde.
Endringer i rammebetingelser, behov eller utviklingstrekk:
Demografisk utvikling: Hustadvika kommune har de senere år hatt nedgang i barnetall, og SSB sine prognoser viser at kommunen vil ha en nedgang i barnetallene i årene fremover. Barnehagekapasiteten har gjennom endringer i struktur blitt tilpasset behovet for kapasitet i barnehagene nå, samt forventet antall barn de neste årene. Antall barn i barnehagealder har en direkte sammenheng med tilskuddet kommunen mottar fra staten. Kommunen har gjennom strukturendringene tilpasset kostnadsendringene som følger av demografi, likevel er barnehagenes budsjett marginale for drift.
Rekruttering og kompetanse: I sammenheng med endringer i lovverk og føringer har arbeid med områder knyttet til blant annet livsmestring, psykososialt miljø, tverrfaglig samarbeid og digitalisering fått stadig større betydning i barnehagens arbeid. Barnehagen skal bidra til barns trivsel, utvikling og læring i et trygt og inkluderende miljø, samtidig som sektoren møter utfordringer knyttet til rekruttering og kompetanse.
| Mål/strategi fra planverk | Tiltak 2026 | Tiltak 2027-2029 | Kort begrunnelse | Måleindiaktor | Finansiering | Ansvarlig |
| Mål og strategier i barnehagens del i oppvekstplanen | Implementering av-, og arbeid i sammenheng med BTI- veilederen i barnehagene | Oppfølging av-, og arbeid med innføring og kompetanseheving for ansattes bruk av BTI- veilederen, veiledning i praksis | Sikrer at barn med utfordringer blir oppdaget tidlig og får riktig støtte og oppfølging | Evaluering i aktuelle møter, deling av praksiserfaringer. Fortsatt utvikling av veilederen. | Innenfor eksisterende ramme | Kommunen Barnehageeier Enhetsledere/ styrere Øvrige ansatte |
| Mål og strategier i barnehagens del i oppvekstplanen | Implementering av-, og arbeid i sammenheng med Livet & Sånn | Oppfølging, veiledning og erfaringsdeling mellom barnehagene. Integrering av Livet & Sånn i barnehagens pedagogiske arbeid. | Programmet skal bidra til et trygt og inkluderende barnehagemiljø, og benyttes i arbeid med livsmestring | Evaluering i aktuelle møter, deling av praksiserfaringer. | Innenfor eksisterende ramme | Kommunen Barnehageeier Enhetsledere/ styrere Øvrige ansatte |
| Mål og strategier i barnehagens del i oppvekstplanen | Implementering av-, og arbeid i sammenheng ressursteam- veilederen i alle barnehager | Implementere rutine der det er behov. Oppfølging, veiledning og erfaringsdeling mellom barnehagene. Dele gode praksiser. | Sikre at barn med behov for ekstra støtte får oppfølging tidlig. Likeverdig tilbud for alle barn i kommunen. | Evaluering i aktuelle møter, deling av praksiserfaringer. | Innenfor eksisterende ramme | Kommunen Barnehageeier Enhetsledere/ styrere Øvrige ansatte |
| Mål og strategier i barnehagens del i oppvekstplanen | Oppfølging av, og arbeid med kompetanseplan for barnehagene | Gjennomføre kurs og opplæring av ansatte. Systematisk arbeid med kompetanseplanens områder i barnehagene. Videreutvikling av samarbeid, deling av metoder og praksiserfaringer. | Arbeide for at alle ansatte skal ha nødvendig faglig kompetanse for å ivareta barns utvikling og trivsel. Arbeid for likeverdig tilbud for barna i barnehagene. | Evaluering i aktuelle møter, deling av praksiserfaringer. | Innenfor eksisterende ramme | Kommunen Barnehageeier Enhetsledere/ styrere |
| Mål og strategier i barnehagens del i oppvekstplanen | Innføring og bruk av digitale program og verktøy | Arbeide med innføring og bruk av digitale program. Videreutvikling og integrering i pedagogisk praksis. | Verktøy for ivaretagelse av dokumentasjon, administrasjon og pedagogisk arbeid. | Evaluering i aktuelle møter, deling av praksiserfaringer. | Innenfor eksisterende ramme | Kommunen Barnehageeier Enhetsledere/ styrere Øvrige ansatte |