- Forside
- Kommuneplanens handlingsdel
- Kommunedirektør
Kommunedirektør
Tjenesteområdet Kommunedirektøren
Rammeområdet dekker kommunedirektøren og hans fagstab, samt økonomiavdeling, personalavdeling, arkivtjenesten og ansatte på servicetorget.
Fagstaben består av IKT, informasjonsrådgiver, kommuneplanlegger, rådgiver folkehelse og næringskonsulent, og rådgiver for kvalitetssystemet.
IKT-leder har sammen med sine medarbeidere ansvar for drift og utviklingsarbeidet på de digitale løsningene kommunene benytter seg av, i samarbeid med fagmiljøene.
Informasjonsrådgiveren har ansvar for kommunens informasjonsarbeid utad og i forhold til ansatte. Informasjonsrådgiveren er også rådgiver ovenfor alle i organisasjonen når det gjelder formidling av informasjon. Eksempel på oppgaver er hjemmeside, kommunens Facebook-profil, intranett for ansatte og kommuneavis til innbyggerne.
Kommuneplanleggeren jobber med å få et helhetlig plansystem som fremmer bærekraftig utvikling til beste for den enkelte, samfunnet og fremtidige generasjoner. Hustadvika kommune skal ha et plansystem som ivaretar kommunen som samfunn og organisasjon. Hustadvika kommune skal følge opp kommunal planstrategi som sikrer prioritering av hvilke planer som er viktige å gjøre når, og hvordan.
Rådgiver folkehelse skal sørge for at kommunen driver et systematisk, langsiktig og kunnskapsbasert folkehelsearbeid der krav til kommunen i henhold til folkehelseloven er ivaretatt. Gjennom utarbeidelse av oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer, legges det til rette for at politikere og administrasjon enes om en felles retning for en bærekraftig og helsefremmende samfunnsutvikling for Hustadvika kommune og i samarbeid sørge for at det settes av midler slik at prioriterte tiltak styrkes og har ressurser til å gjennomføres.
Hovedoppgavene til næringskonsulenten er kommunens kontakt ut mot næringslivet, tilrettelegging av næringsområder og salg av næringstomter, formidling og forvaltning av kommunalt næringsfond, kommunens kontaktperson i havne- og farvannssaker, i tillegg til generell saksbehandling for kommunedirektøren.
Rådgiver for kvalitetssystemet bistår ledelsen i å innføre og videreutvikle kommunens nye kvalitetssystem. Systemet skal sikre at innbyggerne i kommunen opplever forutsigbarhet og trygghet ved at tjenestene de mottar er i samsvar med myndighetskrav, vedtak, retningslinjer og definert kvalitet.
Utviklingsoppgaver
Næringsutvikling
På grunn av at vi siste årene har hatt godt med klargjorte tomteareal til industri ble det i Hustadvika kommune i 2021 solgt godt med tomter til næring og industri. Det er også stor pågang etter tomter til storhandel nær kommunesenteret og i Malmefjorden, men her er det behov for reguleringsmessig avklaring og i Malmefjorden er det rekkefølgebestemmelse om at nytt planfritt kryss eller rundkjøring må på plass før nye tomter kan åpnes. Kommunen har også vært aktiv med markedsføring av næringstomter og Hustadvika kommune som attraktiv sted for å etablere bedrift både gjennom annonsering og redaksjonelt mediestoff.
Hustadvika kommune har også en unik mulighet til å videreutvikle reiselivsnæringen gjennom bl.a. det ikonet som Nasjonal turistveg Atlanterhavsvegen representerer og flere gode attraksjoner som Trollkirka, Bud, Bergtatte opplevelser, Skaret m.m.. Likevel opplever vi at potensialet i disse mulighetene på langt nær er utnyttet. Målsetningen må være å stoppe trafikken, foredle og legge til rette opplevelsestilbud og gi turisten gode grunner til å bli i Hustadvika kommune flere dager og legge igjen penger både på overnattingsstedene våre, på attraksjonene og i hos handelsstanden. Kommunen har i 2021 vedtatt «Masterplan for reiseliv 2021-2025 med 46 delmål som vi ønsker å jobbe med i perioden.
Tettstedsutvikling:
Utvikling av attraktive og funksjonelle tettsteder er en viktig del av samfunnsutviklingen. Hustadvika kommunesenter skal dekke en rekke behov og være et knutepunkt for både handel og tjenesteyting. Gjennom deltagelse i Møre og Romsdal fylkeskommune sitt tettstadprogram, vil kommunen legge til rette for økt kvalitet i de fysiske omgivelsene i Elnesvågen, og stimulere til utvikling av et livskraftig og bærekraftig kommunesenter. Mer inn her!
Boligutvikling:
Kommunen skal legge til rette for boligutviklingen i hele kommunen. Kommunen skal ivareta bærekraftig utvikling og bidra til en boligstrukturen som underbygger framtidig befolkningsvekst og sammensetning. Boligstrukturen skal underbygge gode oppvekstsvilkår og god folkehelse. Det settes av flere millioner i investeringsbudsjettet til grunnkjøp, prosjektering og utbygging.
Økonomiavdelingen 2022
Økonomi har 7 årsverk. I 2021 reduserte avdelingen med ett årsverk på regnskapssiden. Fra høsten 2021 ble ett årsverk overført fra Bygg og eiendom til avdelingen. Medarbeideren fra Bygg og eiendom har med seg sine arbeidsopgaver fra tidligere funksjon, noen av disse overlapper med oppgaver på økonomiavdelingen.
Avdelingen er ansvarlige for budsjett, regnskap, innfordring og økonomirapportering. I tillegg har avdelingen ansvar for innkjøp og eiendomsskatt.
De viktigste utfordringene i 2022 er god økonomistyring, opplæring og utarbeiding av rutinebeskrivelser.
Personalavdelingen
Enheten består av fem ansatte hvor tre i hovedsak arbeider med lønn og to med personal- og organisasjonsutvikling.
De viktigste utfordringene i 2022 vil være å få alle ledere og ansatte til å ta i bruk de digitale løsningene som ligger bl.a i personalmodulene i Visma samt bruke kvalitetssystemet Compilo. Lønn- og personal vil også utøve viktig lederstøtte i enhetene forbindelse med de økonomiske utfordringene vi står ovenfor i kommunen.
IKT-avdeling
IKT avdelingen har 4 årsverk. Avdelingen er ansvarlig for drift og utviklingsarbeidet på de digitale løsningene kommunene benytter seg av, i samarbeid med fagmiljøene.
Vi møter stadig nye utfordringer på IKT-sikkerhet. Bevisstgjøring av brukere, og å ha ressurser til å følge med i ett stadig skiftende situasjonsbilde er utfordrende.
Servicetorget
Servicetorget har 5 ansatte i 5 årsverk. Servicetorget er kommunens førstelinje, både ved fysisk oppmøte på rådhuset og telefonkontakt. Servicetorget er også politisk møtesekretariat for kommunens politiske råd og utvalg og har ansvaret for valggjennomføring. I tillegg har servicetorget også ansvar for blant annet startlån, tilskudd, bostøtte, ledsagerbevis, salgs- og skjenkebevillinger og borgerlige vielser.
Arkivtjenesten
Arkivtjenesten består av 3 personer. Arkivlederen innehar det faglige ansvaret for kommunens samlede arkivforvaltning.
Arkivtjenestens løpende oppgave er å ivareta dokumentasjonen som kommer inn til og blir sendt ut av kommunen. Det skal sikres god flyt av dokumentasjon til rette vedkommende til rett tid. Et hovedfokus er å ivareta dokumentasjon på innbyggere og virksomheters rettigheter samt dokumentere kommunens myndighetsutøvelse gjennom god arkivforvaltning.
Av andre oppgaver som arkivtjenesten håndterer er innsynsforespørsler i kommunens arkiv samt å bidra med opplæring og veiledning til brukere av arkivsystemet Elements. Gjennom digitalisering effektiviseres kommunens arkivforvaltning og saksbehandling generelt. SvarInn og SvarUt har en utstrakt bruk i kommunen. I tillegg oppfordres det til bruk av eDialog for sikker kommunikasjon med kommunen fra innbyggere og virksomheter. Det arbeides også med ivaretakelse av kommunene eldre og avslutta arkiv fra tiden før kommunesammenslåing.
Oppfølging av kommuneplanen
Kommuneplanens samfunnsdel for Hustadvika ble vedtatt av kommunestyret den 17. september 2020. Den skal følges opp i budsjett- og økonomiplanen som handlingsdelen til kommuneplanen.
Hovedfokus for rammeområdet i kommende økonomiplanperiode:
Samfunnsutvikling
MÅL: Hustadvika kommune er et fremtidsrettet samfunn som ivaretar naturgitte fortrinn og kulturell identitet, og som har levende lokalmiljøer. Kommunen har høy bosteds-, arbeids- og besøksattraktivitet. Kommunen legger til rette for bo- og blilyst!
DELMÅL – SLIK VIL VI HA DET | SLIK GJØR VI DET |
---|---|
I Hustadvika kommune har innbyggerne god livskvalitet gjennom hele livet |
Staben skal jobbe tverrfaglig med dette:
|
Hustadvika kommune har et levende og åpent lokaldemokrati som bidrar til helhetlige, forutsigbare og fremtidsrettede løsninger |
|
Arbeid og næring
MÅL: Hustadvika kommune har et økonomisk og miljømessig bærekraftig næringsliv og høy sysselsetting.
DELMÅL – SLIK VIL VI HA DET | SLIK GJØR VI DET |
---|---|
Hustadvika kommune har høy sysselsetting |
|
Hustadvika kommune er en del av Molderegionen |
|
Administrasjonen i Hustadvika kommune er åpen og tilgjengelig for innbyggerne |
Gode digitale løsninger videreutvikles, vi gir god og tilstrekkelig veiledning til innbyggerne, det er tilstrekkelig åpent for publikum på hverdager, saksbehandlingen er rask og av høy kvalitet, og utvikle samskapingsarenaer |
Kommuneorganisasjonen
MÅL: Hustadvika sin kommuneorganisasjon nyter stor respekt og er en attraktiv arbeidsgiver.
DELMÅL – SLIK VIL VI HA DET | SLIK GJØR VI DET |
---|---|
Hustadvika kommune er en attraktiv arbeidsgiver som har meningsfylte og trygge arbeidsplasser |
|
Hustadvika kommune sine ansatte er den viktigste ressursen for å tilby gode tjenester til innbyggerne |
|
Hustadvika kommune sine ansatte har kunnskap og kompetanse som møter fremtidens krav |
|
Hustadvika kommune har en profesjonell forvaltning som levere effektive og gode løsninger med høy kvalitet og god ressursutnyttelse |
Jobber med digitalisering og effektivisering av virksomheten, for å få effektiv og god tjenestekvalitet ved bruk av ny digital teknologi, gjennom fokus på:
|
Hustadvika kommune har en profesjonell forvaltning som levere effektive og gode løsninger med høy kvalitet og god ressursutnyttelse |
|
Hustadvika kommune bruker verdiplattformen IDAR |
De ansatte er imøtekommende, dyktig, ansvarlig og respektfull i jobben sin og i møte med innbyggerne |
Hustadvika kommune har god beredskap mot kriser og uønskede hendelser |
Kontinuerlig og systematisk forebyggende arbeid mot skader, ulykker og kriminalitet, gjennom oppdaterte beredskapsplaner og ROS-analyser |
Hustadvika kommune har en god økonomi som sikrer et godt og stabilt velferdstilbud |
Et driftsnivå som er tilpasset inntektsrammene og en sunn økonomiforvaltning, gjennom gode rutiner for økonomistyring, rapportering og budsjett |
Hustadvika kommune bidrar i utviklingen av regionen |
Samarbeid med nabokommuner om utvikling av effektive og brukervennlige tjenester, og innsats for å løse viktige regionale fellesoppgaver |