BUDSJETT OG ØKONOMIPLAN 2022 - 2025

Kommunedirektør

Tjenesteområdet Kommunedirektøren

Rammeområdet dekker kommunedirektøren og hans fagstab, samt økonomiavdeling, personalavdeling, arkivtjenesten og ansatte på servicetorget.

Fagstaben består av IKT, informasjonsrådgiver, kommuneplanlegger, rådgiver folkehelse og næringskonsulent, og rådgiver for kvalitetssystemet.

IKT-leder har sammen med sine medarbeidere ansvar for drift og utviklingsarbeidet på de digitale løsningene kommunene benytter seg av, i samarbeid med fagmiljøene.

Informasjonsrådgiveren har ansvar for kommunens informasjonsarbeid utad og i forhold til ansatte. Informasjonsrådgiveren er også rådgiver ovenfor alle i organisasjonen når det gjelder formidling av informasjon. Eksempel på oppgaver er hjemmeside, kommunens Facebook-profil, intranett for ansatte og kommuneavis til innbyggerne.

Kommuneplanleggeren jobber med å få et helhetlig plansystem som fremmer bærekraftig utvikling til beste for den enkelte, samfunnet og fremtidige generasjoner. Hustadvika kommune skal ha et plansystem som ivaretar kommunen som samfunn og organisasjon. Hustadvika kommune skal følge opp kommunal planstrategi som sikrer prioritering av hvilke planer som er viktige å gjøre når, og hvordan.

Rådgiver folkehelse skal sørge for at kommunen driver et systematisk, langsiktig og kunnskapsbasert folkehelsearbeid der krav til kommunen i henhold til folkehelseloven er ivaretatt. Gjennom utarbeidelse av oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer, legges det til rette for at politikere og administrasjon enes om en felles retning for en bærekraftig og helsefremmende samfunnsutvikling for Hustadvika kommune og i samarbeid sørge for at det settes av midler slik at prioriterte tiltak styrkes og har ressurser til å gjennomføres.

Hovedoppgavene til næringskonsulenten er kommunens kontakt ut mot næringslivet, tilrettelegging av næringsområder og salg av næringstomter, formidling og forvaltning av kommunalt næringsfond, kommunens kontaktperson i havne- og farvannssaker, i tillegg til generell saksbehandling for kommunedirektøren.

Rådgiver for kvalitetssystemet bistår ledelsen i å innføre og videreutvikle kommunens nye kvalitetssystem. Systemet skal sikre at innbyggerne i kommunen opplever forutsigbarhet og trygghet ved at tjenestene de mottar er i samsvar med myndighetskrav, vedtak, retningslinjer og definert kvalitet.

Utviklingsoppgaver

Næringsutvikling

På grunn av at vi siste årene har hatt godt med klargjorte tomteareal til industri ble det i Hustadvika kommune i 2021 solgt godt med tomter til næring og industri. Det er også stor pågang etter tomter til storhandel nær kommunesenteret og i Malmefjorden, men her er det behov for reguleringsmessig avklaring og i Malmefjorden er det rekkefølgebestemmelse om at nytt planfritt kryss eller rundkjøring må på plass før nye tomter kan åpnes. Kommunen har også vært aktiv med markedsføring av næringstomter og Hustadvika kommune som attraktiv sted for å etablere bedrift både gjennom annonsering og redaksjonelt mediestoff.

Hustadvika kommune har også en unik mulighet til å videreutvikle reiselivsnæringen gjennom bl.a. det ikonet som Nasjonal turistveg Atlanterhavsvegen representerer og flere gode attraksjoner som Trollkirka, Bud, Bergtatte opplevelser, Skaret m.m.. Likevel opplever vi at potensialet i disse mulighetene på langt nær er utnyttet. Målsetningen må være å stoppe trafikken, foredle og legge til rette opplevelsestilbud og gi turisten gode grunner til å bli i Hustadvika kommune flere dager og legge igjen penger både på overnattingsstedene våre, på attraksjonene og i hos handelsstanden. Kommunen har i 2021 vedtatt «Masterplan for reiseliv 2021-2025 med 46 delmål som vi ønsker å jobbe med i perioden.

Tettstedsutvikling:

Utvikling av attraktive og funksjonelle tettsteder er en viktig del av samfunnsutviklingen. Hustadvika kommunesenter skal dekke en rekke behov og være et knutepunkt for både handel og tjenesteyting. Gjennom deltagelse i Møre og Romsdal fylkeskommune sitt tettstadprogram, vil kommunen legge til rette for økt kvalitet i de fysiske omgivelsene i Elnesvågen, og stimulere til utvikling av et livskraftig og bærekraftig kommunesenter. Mer inn her!

Boligutvikling:

Kommunen skal legge til rette for boligutviklingen i hele kommunen. Kommunen skal ivareta bærekraftig utvikling og bidra til en boligstrukturen som underbygger framtidig befolkningsvekst og sammensetning. Boligstrukturen skal underbygge gode oppvekstsvilkår og god folkehelse. Det settes av flere millioner i investeringsbudsjettet til grunnkjøp, prosjektering og utbygging.

Økonomiavdelingen 2022

Økonomi har 7 årsverk. I 2021 reduserte avdelingen med ett årsverk på regnskapssiden. Fra høsten 2021 ble ett årsverk overført fra Bygg og eiendom til avdelingen. Medarbeideren fra Bygg og eiendom har med seg sine arbeidsopgaver fra tidligere funksjon, noen av disse overlapper med oppgaver på økonomiavdelingen.

Avdelingen er ansvarlige for budsjett, regnskap, innfordring og økonomirapportering. I tillegg har avdelingen ansvar for innkjøp og eiendomsskatt.

De viktigste utfordringene i 2022 er god økonomistyring, opplæring og utarbeiding av rutinebeskrivelser.

Personalavdelingen

Enheten består av fem ansatte hvor tre i hovedsak arbeider med lønn og to med personal- og organisasjonsutvikling.

De viktigste utfordringene i 2022 vil være å få alle ledere og ansatte til å ta i bruk de digitale løsningene som ligger bl.a i personalmodulene i Visma samt bruke kvalitetssystemet Compilo. Lønn- og personal vil også utøve viktig lederstøtte i enhetene forbindelse med de økonomiske utfordringene vi står ovenfor i kommunen.

IKT-avdeling

IKT avdelingen har 4 årsverk. Avdelingen er ansvarlig for drift og utviklingsarbeidet på de digitale løsningene kommunene benytter seg av, i samarbeid med fagmiljøene.

Vi møter stadig nye utfordringer på IKT-sikkerhet. Bevisstgjøring av brukere, og å ha ressurser til å følge med i ett stadig skiftende situasjonsbilde er utfordrende.

Servicetorget

Servicetorget har 5 ansatte i 5 årsverk. Servicetorget er kommunens førstelinje, både ved fysisk oppmøte på rådhuset og telefonkontakt. Servicetorget er også politisk møtesekretariat for kommunens politiske råd og utvalg og har ansvaret for valggjennomføring. I tillegg har servicetorget også ansvar for blant annet startlån, tilskudd, bostøtte, ledsagerbevis, salgs- og skjenkebevillinger og borgerlige vielser.

Arkivtjenesten

Arkivtjenesten består av 3 personer. Arkivlederen innehar det faglige ansvaret for kommunens samlede arkivforvaltning.

Arkivtjenestens løpende oppgave er å ivareta dokumentasjonen som kommer inn til og blir sendt ut av kommunen. Det skal sikres god flyt av dokumentasjon til rette vedkommende til rett tid. Et hovedfokus er å ivareta dokumentasjon på innbyggere og virksomheters rettigheter samt dokumentere kommunens myndighetsutøvelse gjennom god arkivforvaltning.

Av andre oppgaver som arkivtjenesten håndterer er innsynsforespørsler i kommunens arkiv samt å bidra med opplæring og veiledning til brukere av arkivsystemet Elements. Gjennom digitalisering effektiviseres kommunens arkivforvaltning og saksbehandling generelt. SvarInn og SvarUt har en utstrakt bruk i kommunen. I tillegg oppfordres det til bruk av eDialog for sikker kommunikasjon med kommunen fra innbyggere og virksomheter. Det arbeides også med ivaretakelse av kommunene eldre og avslutta arkiv fra tiden før kommunesammenslåing.

Oppfølging av kommuneplanen

Kommuneplanens samfunnsdel for Hustadvika ble vedtatt av kommunestyret den 17. september 2020. Den skal følges opp i budsjett- og økonomiplanen som handlingsdelen til kommuneplanen.

Hovedfokus for rammeområdet i kommende økonomiplanperiode:

Samfunnsutvikling

MÅL: Hustadvika kommune er et fremtidsrettet samfunn som ivaretar naturgitte fortrinn og kulturell identitet, og som har levende lokalmiljøer. Kommunen har høy bosteds-, arbeids- og besøksattraktivitet. Kommunen legger til rette for bo- og blilyst!

DELMÅL – SLIK VIL VI HA DETSLIK GJØR VI DET

I Hustadvika kommune har innbyggerne god livskvalitet gjennom hele livet

Staben skal jobbe tverrfaglig med dette:

  • Sørge for et livsfaseperspektiv i tjenester og samfunnsutvikling
  • Sikre trygg og sunn oppvekst som legger til rette for et godt voksenliv
  • Stimulere til deltagelse i arbeids- og samfunnsliv
  • Aktivt fremme inkludering og likeverd, og motvirke utenforskap
  • Legge til rette for fysisk aktivitet, mangfoldig kulturliv og helsefremmende tiltak
  • Tilpasse reformen «Leve hele livet» sine løsninger til lokale forhold

Hustadvika kommune har et levende og åpent lokaldemokrati som bidrar til helhetlige, forutsigbare og fremtidsrettede løsninger

  • Åpne beslutningsprosesser og dialog med innbyggerne og medvirkning i planleg­ging og tjenesteutvikling
  • Helhetlige vurderinger legges til grunn for enkeltavgjørelser
  • Fremme politisk deltakelse, medvirkning og demokratiforståelse i alle aldersgrup­per og samfunnslag
  • Fremme inkludering på alle samfunnsarenaer

Arbeid og næring

MÅL: Hustadvika kommune har et økonomisk og miljømessig bærekraftig næringsliv og høy sysselsetting.

DELMÅL – SLIK VIL VI HA DETSLIK GJØR VI DET

Hustadvika kommune har høy sysselsetting

  • Aktiv innsats for å inkludere flest mulig i arbeidslivet gjennom tett samarbeid med NAV og andre lokale og regionale aktører om utvikling av offentlige og private arbeidsplasser
  • Innsats for trening i praktiske og teoretiske ferdigheter i skolen og tilpassede arbeidsplasser som forberedelse til arbeidslivet
  • Innsats for å rekruttere nødvendig arbeidskraft i kommunen vår

Hustadvika kommune er en del av Molderegionen

  • Regionalt samarbeid om strategisk næringsutvikling, arealutvikling, infrastruktur og markedsføring
  • Delta i regionale satsingsprosjekter

Administrasjonen i Hustadvika kommune er åpen og tilgjengelig for innbyggerne

Gode digitale løsninger videreutvikles, vi gir god og tilstrekkelig veiledning til innbyggerne, det er tilstrekkelig åpent for publikum på hverdager, saksbehandlingen er rask og av høy kvalitet, og utvikle samskapingsarenaer

Kommuneorganisasjonen

MÅL: Hustadvika sin kommuneorganisasjon nyter stor respekt og er en attraktiv arbeidsgiver.

DELMÅL – SLIK VIL VI HA DETSLIK GJØR VI DET

Hustadvika kommune er en attraktiv arbeidsgiver som har meningsfylte og trygge arbeidsplasser

  • En arbeidsgiverpolitikk som bidrar til en kompetent og serviceorientert organisasjon
  • Ledelse preget av involvering, tydelighet og handlingsdyktighet
  • Velfungerende vernetjeneste og godt forhold til ansattes organisasjoner
  • Forpliktende samarbeid med arbeidstakerorganisasjoner om inkludering, mangfold og likeverd i arbeidslivet

Hustadvika kommune sine ansatte er den viktigste ressursen for å tilby gode tjenester til innbyggerne

  • Riktig rekruttering og utvikling av medarbeidere
  • Trygt og godt arbeidsmiljø som er helsefremmende og skaper trivsel
  • Gjennomføring og oppfølging av medarbeiderundersøkelsen 10-faktor

Hustadvika kommune sine ansatte har kunnskap og kompetanse som møter fremtidens krav

  • Tilrettelegge for kompetanseutvikling og innovasjon
  • Arbeide for heltidsstillinger

Hustadvika kommune har en profesjonell forvaltning som levere effektive og gode løsninger med høy kvalitet og god ressursutnyttelse

Jobber med digitalisering og effektivisering av virksomheten, for å få effektiv og god tjenestekvalitet ved bruk av ny digital teknologi, gjennom fokus på:

  • kvalitetsstyring, identifisere og utvikle strategiske grep innen utviklingsarbeid som kan styrke Hustadvika kommune til å bli en aktiv samfunnsutvikler og attraktiv arbeidsgiver
  • effektivisere og forbedre kommunens arkivforvaltning
  • førstelinjetjeneste for Hustadvika kommune sine innbyggere har god kompetense om de kommunale tjenestene, og formidle dette på en god måte uavhengig av kontakpunkt inn til kommunen (besøk, telefon, hjemmeside, e-post, chat)

Hustadvika kommune har en profesjonell forvaltning som levere effektive og gode løsninger med høy kvalitet og god ressursutnyttelse

  • Innovativt arbeid med sikte på digitalisering og effektivisering av virksomheten
  • Kultur for tverrfaglig samspill for utvikling av tjenestene
  • Effektiv og god tjenestekvalitet ved bruk av ny digital teknologi

Hustadvika kommune bruker verdiplattformen IDAR

De ansatte er imøtekommende, dyktig, ansvarlig og respektfull i jobben sin og i møte med innbyggerne

Hustadvika kommune har god beredskap mot kriser og uønskede hendelser

Kontinuerlig og systematisk forebyggende arbeid mot skader, ulykker og kriminalitet, gjennom oppdaterte beredskapsplaner og ROS-analyser

Hustadvika kommune har en god økonomi som sikrer et godt og stabilt velferdstilbud

Et driftsnivå som er tilpasset inntektsrammene og en sunn økonomiforvaltning, gjennom gode rutiner for økonomistyring, rapportering og budsjett

Hustadvika kommune bidrar i utviklingen av regionen

Samarbeid med nabokommuner om utvikling av effektive og brukervennlige tjenester, og innsats for å løse viktige regionale fellesoppgaver