- Forside
- Kort fortalt
Kort fortalt
Handlingsprogrammet inneholder budsjett for det kommende året, økonomiplan for de påfølgende tre årene, samt målene kommunen skal arbeide mot i fireårsperioden.
Dokumentet er oppdatert i forhold til vedtak i sak 98/2021 kommunestyret 16.12.2021 - økonomiplan 2022 - 2025.
Når det gjelder investeringsbudsjettet har kommunedirektøren også utvidet planen 10 år fram i tid.
I år har budsjettets påvirkning på miljøet fått plass. Det er en forsiktig start på dette arbeidet.
Budsjettet for det kommende året er bindende, økonomiplanen er retningsgivende.
Frie inntekter (skatt, rammetilskudd etc.)
Denne oversikten viser frie inntekter lagt inn i budsjettet for 2022. I tillegg til dette vil kommunen få øremerkede tilskudd, salgsinntekter, inntekter fra pasienter, beboere osv.
Handlingsregelen
Hustadvika kommunestyret har vedtatt 3 handlingsregler. Kommunen skal ha et positivt netto driftsresultat på 1,75% av driftsinntektene. Kommunen skal ha et disposisjonsfond som er minst 5% av driftsinntektene og kommunen skal ikke ha mer enn 100% gjeld (korrigert for selvkost og ubrukte lånemidler). Handlingsreglene vil hvis de er oppfylt, medføre en solid og god økonomi, som kan møte utfordringer og uforutsette hendelser.
Handlingsreglene | Budsjett 2021 | Budsjett 2022 | Budsjett 2023 | Budsjett 2024 | Budsjett 2025 |
Netto driftsresultat i % av inntekter | 0,80 % | 0,25% | -0,31% | -0,16% | -0,15% |
Disp fond i prosent av utg. | 4,71 % | 4,84% | 4,53% | 4,36% | 4,22% |
Gjeld i % av driftsinntekter u selvkost | 97,7 % | 111,8% | 123,5% | 130,7% | 133,6% |
Netto driftsresultat
Denne oversikten viser utvikling i netto driftsresultat for Hustadvika fra 2018 - 2025. For 2018-2020 er det vedtatt regnskap som er grunnlaget. For 2021 er det revidert budsjett, mens 2022-2025 er basert på budsjett og økonomiplanen. Netto driftsresultat blir forbedret i perioden og når 1,54 % i 2025. I 2022 utgjør prosenten 0,35 %.
Netto driftsresultat i hele tusen kroner
Netto driftsresultat i prosent
År | Mål i beløp | Regnskap/ Budsjett beløp | Differanse |
2018 | 20 121 | -21 053 | -41 174 |
2019 | 20 390 | -39 362 | -59 752 |
2020 | 20 892 | 1 434 | -19 458 |
2021 | 21 067 | 9 593 | -11 474 |
2022 | 21 594 | 3 036 | -18 558 |
2023 | 21 594 | -3 818 | -25 412 |
2024 | 21 594 | -2 032 | -23 626 |
2025 | 21 594 | -1 816 | -23 410 |
Disposisjonsfond
Denne oversikten viser utviklingen i disposisjonsfond i prosent av driftsinntekter for Hustadvika fra 2021 til 2025. For 2021 er det revidert budsjett som er grunnlaget, mens de andre årene bygger på budsjett og økonomiplanen. Målet om 5 % nås ikke i økonomiplanperioden, men disposisjonsfondet ligger stabilt noe under målet.
Disposisjonsfond i prosent av drifsinntekter
Gjeld
Denne oversikten viser utviklingen i gjeld i prosent av driftsinntekter korrigert for selvkostinvesteringer for Hustadvika fra 2021 til 2025. For 2021 er det revidert budsjett som er grunnlaget, mens de andre årene bygger på budsjett og økonomiplanen. Oversikten viser at Hustadvika kommune ikke når målet om 100 % gjeld denne perioden. Det betyr at det må ryddes plass for økte renter og avdrag disse årene. Behovet for investeringer er stort.
Gjeld
Utvikling i kostnadsnivå
I grafen over ser vi utvikling i kostnadsnivå på de forskjellige områdene i Eide og Fræna kommune i perioden 2016 til 2019 og for Hustadvika fra 2020 og utover.. Det er regnskapene som er grunnlag i årene 16-20. Mens det er revidert budsjett som er grunnlaget i 2021 og budsjett og økonomiplan som er grunnlaget for årene 2022-2025. Har gått ut fra samme deflator som 2022 i årene 2023,2024 og 2025.
Utvikling kostnadsnivå
Fordeling av kommunens budsjett
Denne oversikten viser hvordan pengene er fordelt på sektorer i budsjettet for 2021-2025.
Fordeling av kommunens budsjett på områder
Administrasjon | Familiens hus | Oppvekst | Helse | Teknisk | |
2021 | 8,35% | 9,74% | 37,75% | 38,30% | 5,87% |
2022 | 8,47% | 10,23% | 37,69% | 37,93% | 5,69% |
2023 | 8,64% | 9,87% | 36,74% | 39,04% | 5,71% |
2024 | 8,68% | 9,48% | 36,80% | 40,16% | 5,89% |
2025 | 8,75% | 9,52% | 34,93% | 40,87% | 5,92% |