- Forside
- Politisk behandling
Politisk behandling
Kommunestyrets vedtak i behandling av budsjett 2023 og handlings- og økonomiplan 2023-2026 den 8. desember 2022, PS XX/2022
1. Kommunestyret vedtar forslag til Handlingsprogram for 2023 – 2026, herunder årsbudsjett for 2023 og økonomi- og handlingsplan for 2023 - 2026. Her inngår bevilgningsoversikt drift og investering, samt sum bevilgning drift (rammeområder) med 948,7 mill. kroner og investering varige driftsmidler (investeringsprosjekter) med 320,5 mill. kroner.
2. I medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3, fattes følgende vedtak om eiendomsskatteutskrivingen i Hustadvika kommune for 2023:
a. Hustadvika kommune skal i medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3a skrive ut eiendomsskatt på alle faste eiendommer i hele kommunen for 2023.
b. Det skrives ut eiendomsskatt på det særskilte skattegrunnlaget redusert med fem syvendedeler i 2023 (jf. overgangsregel til eiendomsskatteloven §§ 3 og 4 første ledd første pkt.). Skattesatsen på det særskilte skattegrunnlaget i tidligere Fræna kommune er 7 promille. Skattesatsen på det særskilte skattegrunnlaget i tidligere Eide kommune er 2 promille.
c. Den generelle skattesats som skal gjelde for de skattepliktige eiendommene settes til 7 promille (esktl. § 13). I medhold av eiendomsskatteloven § 12a differensieres satsen ved at den skattesats som
gjelder boliger og fritidseiendommer settes til 4 promille av skattegrunnlaget.
d. For boliger og fritidseiendommer gjelder et bunnfradrag på kr. 200 000,- (esktl. §11).
e. Eiendomsskatten for 2023 skrives ut i 4 terminer, men likevel slik at den kan deles i 1 og 12 terminer.
f. Med hjemmel i eiendomsskatteloven § 7 gis følgende fritak:
i. Stiftelser eller institusjoner som tar sikte på å gagne kommunen, fylket eller staten jf. § 7 bokstav a.
ii. Eiendommer tilhørende frivillige lag og organisasjoner som blir brukt til idrett, religiøse og allmennyttige formål herunder barnehager og båthavner som blir drevet av frivillige organisasjoner.
iii. Andre som kan oppfylle intensjonen i loven, kan søke om fritak. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre søknadene.
iv. Bygninger som har historisk verdi jf. § 7 bokstav b.
v. Bygninger som helt eller delvis blir brukt til husvære. Fritaket gjelder opptil 3 år fra den tid midlertidig brukstillatelse er gitt eller bygget står ferdig, jf. § 7 bokstav c. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre enkeltsaker om skattefritak.
3. Hustadvika kommune tar opp lån på 245,4 mill. kroner i hht. lånebehov i budsjettet for 2023. Lånet forutsettes avdratt over investeringenes levetid, og reguleres i samsvar med reglene om minste tillatte avdrag.
4. Hustadvika kommune tar i tillegg opp et lån (Startlån) i Husbanken på 20 mill. kroner for videre utlån. Innfridde utlån brukes til ekstraordinære avdrag på løpende lån.
5. Økonomiske mål:
- Netto driftsresultat: 1,75 %
- Disposisjonsfond 5 % av brutto driftsinntekter
- Lånegjeld: Gjeldsgraden skal ikke overstige 100% av brutto driftsinntekt
justert for ubrukte lånemidler og gjeld på selvkost.
6. Kommunestyret ber om at det legges fram en sak i 2023 om fremtidig drift av grunnskoletilbudet i Hustadvika kommune. Dette skal være en utredning med forslag til endringer som følge av lavere rammeoverføringer til skoleområdet i fremtiden. Endringene som foreslås skal være grundig vurdert, inkludere brukermedvirkning og bidra til faglig kvalitet for alle elevene. Målet er utvikling av en Hustadvikaskole som er attraktiv for innbyggere og for rekruttering av pedagogisk personale. Utredning og vurderinger som angår SFO-tilbudet må være del av dette sakskomplekset. Kommunedirektøren står fritt til å hente inn ekstern kompetanse ved behov, men innenfor dagens rammer. Saken legges frem for kommunestyret til behandling innen kommunestyremøtet i juni 23. Den allerede vedtatt utredning om barnehage må ses i sammenheng, denne skal også legges frem senest ved kommunestyrets junimøte 2023.
7. Med mindre annet følger av statlige direktiver med videre, skal kommunens avgifter, betalingssatser og gebyrer for 2023 normalt indeksreguleres i forhold til forventet lønns- og prisvekst. Det er fremmet egne saker på selvkost, helse og oppvekstområdet.
8. Endringer
Ramme oppvekst:
o Hustadvikaskolen skal gi kvalitet i undervisningen, og Hustadvika kommune skal være en attraktiv kommune for barnefamilier. Derfor ønsker vi fortsatt å satse på skole og oppvekst. Selv om det skjer
endring i demografien mener vi det ikke er riktig å redusere midlene til skole så mye som kommunedirektøren foreslår og legger derfor 6 millioner inn igjen på rammen.
o Arbeidslivfag i skolen mener vi er viktig. Her kan elevene få praktisk erfaring med å løse arbeidsoppdrag i et arbeidsfellesskap. For mange gir denne muligheten motivasjon og et spennende avbrekk fra en
ordinær skoledag. Vi ønsker at Hustadvika skolen fortsatt skal opprettholde dette i ungdomsskolen på dagens nivå.
o Eide barneskole – prisjustert og fremskyndet. Bevilgning slik:
Samlet ny ramme: 281 550
o Så snart planen for plassering av skolebygget og planene tilsier at en kan begynne på uteområdet skal en gjøre snarlige utbedringer og installasjoner for uteområdet. Det er også ønskelig å se på muligheter for sambruk av nærmiljøanlegg/installasjoner med Eide ungdomsskole.
o Bevilgning ny kulturskole er også prisjustert og ligger inne med 60,5 mill. kroner for 2023
o Kommunen har et godt fungerende MOT livsmestringskonsept. Det er opplærte instruktører i skolen som gjør en god jobb for ungdommene ved å bidra til å styrke deres livskvalitet, selvfølelse og mot gjennom ulike refleksjoner/oppgaver, såkalte MOT-økter. Vi ønsker videre at MOT skal bestå og anser det som et forebyggende og helsefremmende tiltak, hvor et av målene er at ungdommen skal stå bedre rustet til å ta gode valg for seg selv. Det blir derfor lagt inn igjen i budsjettet.
o Det er behov for å oppgradere uteområder i barnehager. Kommunestyret vedtok å øke rammen for prosjektet til 500 tusen i 2023. Hustadvika kommune skal jobbe for «grønne» uteområder,
hvor en skal etterstrebe å bevare naturen, vegetasjon, bruke terrenget som en del av lekeområdet, og unngå i den grad mulig grus, asfalt og gummiunderlag i uteområdene satt av for lag.
Ramme Familiens hus
Vi ønsker å videreføre stillingen ungdomskoordinator og tilfører budsjettet 400` videre ut budsjettperioden. Koordinatoren skal blant annet videreutvikle ungdomsklubben «Pluggen» på Eide og Hubn i Elnesvågen. Det ønskes at det etableres flere lavterskeltilbud ved de kommunale ungdomsklubbene, gjerne midt ukers/etter skoletid, og etablering av leksehjelp. Dette skal være et supplement til det ungdomsarbeidet som foregår ute i distriktene
Ramme NAV Hustadvika
Det ble tidligere opprettet en prosjektstilling som familieveileder ved NAV Hustadvika. Familieveileder skal være et lavterskeltilbud til familier som er i en vanskelig sosial og/eller økonomisk situasjon. Stillingen utgår etter planen i mars 2023. Vi ønsker fortsatt å kunne tilby bistand for økonomisk hjelp for de familiene som i denne perioden har det ekstra utfordrende. Å ha en fagperson som er lett tilgjengelig og som kan gi riktig veiledning i denne sårbare perioden med økte levekostnader, vurderer vi som svært viktig for den enkelte familie og ønsker derfor å forlenge stillingen som familieveileder
ved NAV ut 2023.
Ramme Landbruk og miljø
Styrkes med 400 000 kr. Med dette gir vi et signal om å heve kompetanse og innsats på tre av kommunens utvalgte bærekraftsmål knyttet til natur og klima. Vi signaliserer også at landbruket fortsatt skal stå sterkt i Hustadvika og videreutvikles i samsvar med disse målene.
Ramme Institusjoner og omsorgsleiligheter og Hjemmebaserte tjenester
• Demenssenteret på Eide skal stå ferdig i 2025. Demenssenteret Eide er oppjustert med prisøkning og ny ramme og utgjør 218 mill. kroner. 2 mill. kroner i 2023 og 108 mill. kroner i 2024 og 2025.
• Ombygging av Bøtunet framskyves også med 1 år.
• Omsorgsboliger på Farstad skal bygges i 2023. Alternativ 3 med utgangspunktet i minimum 7 leiligheter.
• Hverdagsrehabilitering styrkes med 2 millioner. Vi ønsker å ha fokus på det forebyggende og helsefremmende ved tidlig innsats. Ved å tilby hjemmeboende, som har behov for oppfølging og rehabilitering, et lavterskeltilbud - vil vi kunne bidra til at de eldre og de som er rammet av sykdom, lengre vil kunne bo i eget hjem. De som ikke nyttiggjør seg eller å ønsker å møte opp på gruppetimer som periodevis tilbys på helsehuset, eller som ikke er kandidater for rehabiliteringsoppholdet som FSO tilbyr per i dag, skal få et treningstilbud i hjemmet. Vi ønsker å styrke denne brukergruppen som ikke har behov for en sykehjemsplass, men som kan ha behov for trening i hjemmet, tilrettelegging eller et løft for å mestre de ulike aktivitetene i hverdagen som er nødvendig for å kunne dekke grunnleggende behov. Vi ønsker derfor å styrke hverdagsrehabiliteringsteamet ved å øremerke en fysioterapeutstilling som skal arbeide med forebygging og/eller rehabilitering for de eldre i hjemmet.
• Det legges inn 6 millioner mer på rammen for hjemmebaserte tjenestene. Enheten har høyest sykefravær, og kommunestyret ber om at det jobbes for å øke grunnbemanningen slik at det blir redusert
belastning på de ansatte. Det forutsettes at redusert sykefravær, redusert bruk av overtid og vikarer tar inn igjen 4 millioner.
• Det legges også inn 4 millioner på rammen til institusjon og omsorgsleiligheter. Også her ønsker vi at kommunedirektøren skal se på mulighet for å øke grunnbemanning for å redusere sykefraværet.
Det forutsettes at 4 millioner tas inn igjen ved reduksjon av sykefravær, redusert overtid bruk av vikarer mm.
Ramme Samfunnsutvikling
• På «frivilligkoordinator helse» styrkes rammen for Samfunnsutvikling med 400`årlig. Det opprettes en frivilligkoordinator i 50 % stilling som knyttes opp omsorgstjenestene i pleie og omsorg. Denne kan
kombineres med andre funksjoner, for eksempel demenskoordinator. Det bør være et tett samarbeid med Frivilligsentralen, Dette er i tråd med Helse og velferdsplanen og vil møte behovet for å aktivisere flere frivillige på omsorgsfeltet i årene som kommer.
• Det legges inn inntekt på 18,9 mill. I 2024 og 121 mill. I 2025 i tilskudd fra andre i investeringsbudsjettet. Dette er tilskudd fra Husbanken.
9. Budsjettdisiplin
Merforbruket på drift ser ut til å bli ca. 29 mill. i 2022. Dette er alvorlig og gjør at kommunestyret forventer at flere tiltak iverksettes for å oppnå budsjettdisiplin. For 2022 får kommunen dekket hele merforbruket av nye tildelte midler fra regjeringen, men det kan vi ikke forvente neste år. Kommunestyre forventer budsjettdisiplin på alle enheter og ber kommunedirektøren sette inn tiltak for å unngå merforbruk.
Endring Investeringer:
Endringer drift
Bevilgninger 2023-2026
Rammer 2023 - 2023
10. Kommunestyret vedtar å endre budsjettet for 2022 slik:
Behandling av budsjett 2023 og økonomiplan 2023-2026 i formannskapsmøtet den 15. november 2022, PS 62/2022
Formannskapets vedtak
Behandling
Det ble fremmet følgende fellesforslag for partiene SP, KRF, SV, MDG:
Vi vedtar budsjettet slik det foreligger, men signaliserer at det vil bli endringer.
De største endringene er:
• Vi ønsker å skjerme barn og unge, derfor redusere vi kuttene i skole.
• Utredning av barnehage og skole må derfor være ferdig før sommeren.
• Bygging av Eide barneskole skal ikke utsettes i 2 år.
• Demenssenteret på Eide skal stå ferdig i 2025 og ikke 2026.
• Ombygging av Bøtunet framskyves også med 1 år.
• Omsorgsboliger på Farstad skal bygges i 2023.
• Vi ønsker å se på mulighet for å styrke hverdagsrehabilitering og
hjemmetjeneste i påvente av videre utbygging av Helse og
rehabiliteringssenter i Elnesvågen.
Representant Tone Rånes (AP) fremmet følgende endringsforslag:
Oppstart av bygging av Eide barneskole gjennomføres i tråd med opprinnelig
vedtak i kommunestyret.
Votering
Kommunedirektørens innstilling til budsjett ble tatt opp til votering, og ble
enstemmig vedtatt.
Fellesforslaget til SP, KRF, SV, MDG ble tatt opp til votering, og ble vedtatt med 6
stemmer for (SP 4, SV 1, FRP 1), mot 3 stemmer (AP 1, V 1, H 1).
Forslaget til AP ble tatt opp til votering og ble enstemmig vedtatt.
Vedtak
1. Kommunestyret vedtar forslag til Handlingsprogram for 2023 – 2026,
herunder årsbudsjett for 2023 og økonomi- og handlingsplan for 2023 -
2026. Her inngår bevilgningsoversikt drift og investering, samt sum
bevilgning drift (rammeområder) med 942,9 mill. kroner og investering
varige driftsmidler (investeringsprosjekter) med 275,7 mill. kroner.
2. I medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3, fattes følgende vedtak om
eiendomsskatteutskrivingen i Hustadvika kommune for 2023:
a. Hustadvika kommune skal i medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3a
skrive ut eiendomsskatt på alle faste eiendommer i hele kommunen for
2023.
b. Det skrives ut eiendomsskatt på det særskilte skattegrunnlaget redusert
med fem syvendedeler i 2023 (jf. overgangsregel til eiendomsskatteloven §§
3 og 4 første ledd første pkt.). Skattesatsen på det særskilte
skattegrunnlaget i tidligere Fræna kommune er 7 promille. Skattesatsen på
det særskilte skattegrunnlaget i tidligere Eide kommune er 2 promille.
c. Den generelle skattesats som skal gjelde for de skattepliktige
eiendommene settes til 7 promille (esktl. § 13). I medhold av
eiendomsskatteloven § 12a differensieres satsen ved at den skattesats som
gjelder boliger og fritidseiendommer settes til 4 promille av
skattegrunnlaget.
d. For boliger og fritidseiendommer gjelder et bunnfradrag på kr. 200 000,-
(esktl. §11).
e. Eiendomsskatten for 2023 skrives ut i 4 terminer, men likevel slik at den
kan deles i 1 og 12 terminer.
f. Med hjemmel i eiendomsskatteloven § 7 gis følgende fritak:
i. Stiftelser eller institusjoner som tar sikte på å gagne kommunen,
fylket eller staten jf. § 7 bokstav a.
ii. Eiendommer tilhørende frivillige lag og organisasjoner som blir
brukt til idrett, religiøse og allmennyttige formål herunder barnehager og
båthavner som blir drevet
av frivillige organisasjoner.
iii. Andre som kan oppfylle intensjonen i loven, kan søke om fritak.
Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til åavgjøre søknadene.
iv. Bygninger som har historisk verdi jf. § 7 bokstav b.
v. Bygninger som helt eller delvis blir brukt til husvære. Fritaket
gjelder opptil 3 år fra den tid midlertidig brukstillatelse er gitt eller bygget
står ferdig, jf. § 7 bokstav c. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre
enkeltsaker om skattefritak.
3. Hustadvika kommune tar opp lån på 224,6 mill. kroner i hht. lånebehov i
budsjettet for 2023. Lånet forutsettes avdratt over investeringenes levetid,
og reguleres i samsvar med reglene om minste tillatte avdrag.
4. Hustadvika kommune tar i tillegg opp et lån (Startlån) i Husbanken på 20
mill. kroner for videre utlån. Innfridde utlån brukes til ekstraordinære avdrag
på løpende lån.
5. Økonomiske mål:
o Netto driftsresultat: 1,75 %
o Disposisjonsfond 5 % av brutto driftsinntekter
o Lånegjeld: Gjeldsgraden skal ikke overstige 100% av brutto
driftsinntekt justert for ubrukte lånemidler og gjeld på selvkost.
6. Kommunestyret ber om at det legges fram en sak i 2023 om fremtidig drift
av grunnskoletilbudet i Hustadvika kommune. Dette skal være en utredning
med forslag til endringer som følge av lavere rammeoverføringer til
skoleområdet i fremtiden. Endringene som foreslås skal være grundig
vurdert, inkludere brukermedvirkning og bidra til faglig kvalitet for alle
elevene. Målet er utvikling av en Hustadvikaskole som er attraktiv for
innbyggere og for rekruttering av pedagogisk personale. Utredning og
vurderinger som angår SFO-tilbudet må være del av dette sakskomplekset.
Kommunedirektøren står fritt til å hente inn ekstern kompetanse ved behov,
men innenfor dagens rammer. Saken legges frem for kommunestyret senest
i november 2023.
7. Med mindre annet følger av statlige direktiver med videre, skal kommunens
avgifter, betalingssatser og gebyrer for 2023 normalt indeksreguleres i
forhold til forventet lønns- og prisvekst. Det er fremmet egne saker på
selvkost, helse og oppvekstområdet.
Vi vedtar budsjettet slik det foreligger, men signaliserer at det vil bli endringer.
De største endringene er:
• Vi ønsker å skjerme barn og unge, derfor redusere vi kuttene i skole.
• Utredning av barnehage og skole må derfor være ferdig før sommeren.
• Bygging av Eide barneskole skal ikke utsettes i 2 år.
• Demenssenteret på Eide skal stå ferdig i 2025 og ikke 2026.
• Ombygging av Bøtunet framskyves også med 1 år.
• Omsorgsboliger på Farstad skal bygges i 2023.
• Vi ønsker å se på mulighet for å styrke hverdagsrehabilitering og
hjemmetjeneste i påvente av videre utbygging av Helse og
rehabiliteringssenter i Elnesvågen.
Oppstart av bygging av Eide barneskole gjennomføres i tråd med opprinnelig
vedtak i kommunestyret.
Kommunedirektørens forslag til innstilling
- Kommunestyret vedtar forslag til Handlingsprogram for 2023 – 2026, herunder årsbudsjett for 2023 og økonomi- og handlingsplan for 2023 - 2026. Her inngår bevilgningsoversikt drift og investering, samt sum bevilgning drift (rammeområder) med 942,9 mill. kroner og investering varige driftsmidler (investeringsprosjekter) med 275,7 mill. kroner.
- I medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3, fattes følgende vedtak om eiendomsskatteutskrivingen i Hustadvika kommune for 2023:
- Hustadvika kommune skal i medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3a skrive ut eiendomsskatt på alle faste eiendommer i hele kommunen for 2023.
- Det skrives ut eiendomsskatt på det særskilte skattegrunnlaget redusert med fem syvendedeler i 2023 (jf. overgangsregel til eiendomsskatteloven §§ 3 og 4 første ledd første pkt.). Skattesatsen på det særskilte skattegrunnlaget i tidligere Fræna kommune er 7 promille. Skattesatsen på det særskilte skattegrunnlaget i tidligere Eide kommune er 2 promille.
- Den generelle skattesats som skal gjelde for de skattepliktige eiendommene settes til 7 promille (esktl. § 13). I medhold av eiendomsskatteloven § 12a differensieres satsen ved at den skattesats som gjelder boliger og fritidseiendommer settes til 4 promille av skattegrunnlaget.
- For boliger og fritidseiendommer gjelder et bunnfradrag på kr. 200 000,- (esktl. §11).
- Eiendomsskatten for 2023 skrives ut i 4 terminer, men likevel slik at den kan deles i 1 og 12 terminer.
- Med hjemmel i eiendomsskatteloven § 7 gis følgende fritak:
- Stiftelser eller institusjoner som tar sikte på å gagne kommunen, fylket eller staten jf. § 7 bokstav a.
- Eiendommer tilhørende frivillige lag og organisasjoner som blir brukt til idrett, religiøse og allmennyttige formål herunder barnehager og båthavner som blir drevet av frivillige organisasjoner.
- Andre som kan oppfylle intensjonen i loven, kan søke om fritak. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til åavgjøre søknadene.
- Bygninger som har historisk verdi jf. § 7 bokstav b.
- Bygninger som helt eller delvis blir brukt til husvære. Fritaket gjelder opptil 3 år fra den tid midlertidig brukstillatelse er gitt eller bygget står ferdig, jf. § 7 bokstav c. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre enkeltsaker om skattefritak.
3. Hustadvika kommune tar opp lån på 224,6 mill. kroner i hht. lånebehov i
budsjettet for 2023. Lånet forutsettes avdratt over investeringenes levetid,
og reguleres i samsvar med reglene om minste tillatte avdrag.
4. Hustadvika kommune tar i tillegg opp et lån (Startlån) i Husbanken på 20
mill. kroner for videre utlån. Innfridde utlån brukes til ekstraordinære
avdrag på løpende lån.
5. Økonomiske mål:
- Netto driftsresultat: 1,75 %
- Disposisjonsfond 5 % av brutto driftsinntekter
- Lånegjeld: Gjeldsgraden skal ikke overstige 100% av brutto driftsinntekt justert for ubrukte lånemidler og gjeld på selvkost.
6. Kommunestyret ber om at det legges fram en sak i 2023 om fremtidig drift av skoler i Hustadvika kommune. Dette skal være en utredning med forslag til endringer som følge av lavere rammeoverføringer til skoleområdet i fremtiden. Endringene som foreslås skal være grundig vurdert, inkludere brukermedvirkning og bidra til faglig kvalitet for alle elevene. Målet er utvikling av en Hustadvikaskole som er attraktiv for innbyggere og for rekruttering av pedagogisk personale. Utredning og vurderinger som angår SFO-tilbudet må være del av dette sakskomplekset. Kommunedirektøren står fritt til å hente inn ekstern kompetanse ved behov, men innenfor dagens rammer. Saken legges frem for kommunestyret senest i november 2023.
7. Med mindre annet følger av statlige direktiver med videre, skal kommunens avgifter, betalingssatser og gebyrer for 2023 normalt indeksreguleres i forhold til forventet lønns- og prisvekst. Det er fremmet egne saker på selvkost, helse og oppvekstområdet.