BUDSJETT OG ØKONOMIPLAN 2023 - 2026

Kort fortalt

Handlingsprogrammet inneholder budsjett for det kommende året, økonomiplan for de påfølgende tre årene, samt målene kommunen skal arbeide mot i fireårsperioden.

Når det gjelder investeringsbudsjettet har kommunedirektøren også i år utvidet planen 10 år fram i tid.

Budsjettet for det kommende året er bindende, økonomiplanen er retningsgivende.

Frie inntekter (skatt, rammetilskudd etc.)

Denne oversikten viser frie inntekter lagt inn i budsjettet for 2023. I tillegg til dette vil kommunen få øremerkede tilskudd, salgsinntekter, inntekter fra pasienter, beboere osv.

Handlingsregelen

Hustadvika kommunestyret har vedtatt 3 handlingsregler. Kommunen skal ha et positivt netto driftsresultat på 1,75% av driftsinntektene. Kommunen skal ha et disposisjonsfond som er minst 5% av driftsinntektene og kommunen skal ikke ha mer enn 100% gjeld (korrigert for selvkost og ubrukte lånemidler). Handlingsreglene vil hvis de er oppfylt, medføre en solid og god økonomi, som kan møte utfordringer og uforutsette hendelser.

Handlingsreglene Budsjett 2022 Budsjett 2023 Budsjett 2024 Budsjett 2025 Budsjett 2026
Netto driftsresultat i % av inntekter 0,00 % -2,94 % -1,52 % -0,86 % -0,76 %
Disp fond i prosent av utg. 7,58 % 4,37 % 2,84 % 1,98 % 1,22 %
Gjeld i % av driftsinntekter u selvkost 91,2 % 98,4 % 109,5 % 108,5 % 105,9 %
For økonomiplanperioden oppfyller Hustadvika kommune ikke kravet om et netto driftsresultat på over 1,75 %, eller disposisjonsfond på over 5%, eller gjeld under 100% av driftsinntektene i noen av årene.

Netto driftsresultat

Denne oversikten viser utvikling i netto driftsresultat for Hustadvika fra 2018 - 2026. For 2018-2021 er det vedtatt regnskap som er grunnlaget. For 2022 er det revidert budsjett, mens 2023-2026 er basert på budsjett og økonomiplanen. I 2023 utgjør prosenten -2,45 %, det er som følge av at kuttene spres ut over årene i økonomiplanen. Netto driftsresultat blir forbedret i perioden fra 2023 og når pluss 0,1 % i 2026.

Netto driftsresultat i hele tusen kroner

Netto driftsresultat i prosent

Netto driftsresultat mot måltall

Tall i hele tusen kr.

År Mål i beløp Regnskap/ Budsjett beløp Differanse
2018 20 121 -21 053 -41 174
2019 20 390 -39 362 -59 752
2020 20 892 1 434 -19 458
2021 21 067 55 433 26 346
2022 23 181 -7 817 -30 998
2023 24 039 -40 429 -64 468
2024 24 039 -20 904 -44 943
2025 24 039 -11 840 -35 879
2026 24 039 -10 506 -34 545
Tabellen over viser at vi hvor langt unna vi er å nå målet med 1,75% av driftsinntekter. i 2023 vil vi være ca. 64 mill. kroner unna å nå målet, mens vi i 2026 vil være 34,5 mill. kroner unna å nå målet.

Disposisjonsfond

Denne oversikten viser utviklingen i disposisjonsfond i prosent av driftsinntekter for Hustadvika fra 2021 til 2026. For 2022 er det revidert budsjett som er grunnlaget, mens de andre årene bygger på budsjett og økonomiplanen. Målet om 5 % nås ikke i økonomiplanperioden, men disposisjonsfondet ligger stabilt, men noe under målet.

Disposisjonsfond i prosent av drifsinntekter

Gjeld

Denne oversikten viser utviklingen i gjeld i prosent av driftsinntekter korrigert for selvkostinvesteringer for Hustadvika fra 2021 til 2026. For 2022 er det revidert budsjett som er grunnlaget, mens de andre årene bygger på budsjett og økonomiplanen. Oversikten viser at Hustadvika kommune ikke når målet om 100% gjeld denne perioden. Det betyr at det må ryddes plass for økte renter og avdrag disse årene. Behovet for investeringer er stort.

Gjeld

Utvikling i kostnadsnivå

I grafen over ser vi utvikling i kostnadsnivå på de forskjellige områdene i Eide og Fræna kommune i perioden 2016 til 2019 og for Hustadvika fra 2020 og utover. Det er regnskapene som er grunnlag i årene 16-21. Mens det er revidert budsjett som er grunnlaget i 2022 og budsjett og økonomiplan som er grunnlaget for årene 2023-20256 Har gått ut fra samme deflator som 2023 i årene 2024. 2025 og 2026. Dette er ikke Kostra tall. Det betyr at tallene er hentet fra rammeområdene og ansvarsinndelingen i budsjettet. Som eksempel kan nevnes at Kommunedirektøren i 2023 får tilført 12 mill. for å dekke tilskudd til rundkjøring i Malmefjorden. Det er litt typisk at tilskudd og utgifter som ikke går på den kommunale driften blir lagt til dette rammeområdet. Vi får da store svingninger fra år til år, men for de andre områdene blir tallene mer sammenlignbare fra år til år.

Utvikling kostnadsnivå

Tallene over viser endring i bruk av penger for hvert område. Tallen fra 2016-2021 er regnskapstall. For 2022 er det brukt prognose fra rapporten 2.tertial 2022. For 2023-2026 er det denne budsjett og økonomiplanen som er grunnlaget. For årene 2024-2026 er det lagt inn i forutsetning om årlig deflator på 3%.

Fordeling av kommunens budsjett

Denne oversikten viser hvordan pengene er fordelt på sektorer i budsjettet for 2022-2026

Fordeling av kommunens budsjett på områder

Administrasjon Familiens hus Oppvekst Helse Teknisk
2022 8,32% 10,88% 36,99% 37,54% 5,87%
2023 9,55% 10,45% 36,21% 39,38% 5,92%
2024 8,52% 10,45% 36,21% 38,92% 5,90%
2025 8,75% 10,67% 35,28% 39,38% 5,92%
2026 8,77% 10,78% 34,70% 39,77% 5,98%