- Forside
- Politisk behandling
Politisk behandling
Formannskapets tilråding til vedtak - 21.11.2019
Formannskapets tilråding til vedtak:
1. Hustadvika kommunestyre vedtar budsjett for 2020 og økonomiplanen for 2020 -2023 slik det fremkommer nedenfor.
2. Driftsbudsjettet for 2020 vedtas på rammenivå for hvert rammeområde jfr saksutredningen slik det går fram av tabellen under:
3. Investeringsbudsjettet for 2020 vedtas med en brutto investeringsramme på 239,2 millioner kroner, med finansiering slik det går fram av tabellen i økonomiplanen.
4. I medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3, og med bakgrunn i lovforslaget om ny overgangsbestemmelse i eiendomsskatteloven § 13 tredje ledd for sammenslåtte kommuner, fattes følgende vedtak om eiendomsskatteutskrivingen i nye Hustadvika kommune for 2020:
Overgangsperiode for harmonisering av eiendomsskatten påbegynnes i 2020, og skal vare ut år 2021.
Tidligere Fræna kommune skal i medhold av eiendomsskatteloven§§ 2 og 3a skrive ut eiendomsskatt på alle faste eiendommer i hele kommunen for 2020. Det skrives ut eiendomsskatt på det særskilte skattegrunnlaget redusert med to syvendedeler i 2020 (jf.overgangsregel til eiendomsskatteloven §§ 3 og 4 første ledd første pkt.). Skattesatsen på det særskilte skattegrunnlaget er 7 promille.
Den generelle skattesats som skal gjelde for de skattepliktige eiendommene settes til 7 promille (esktl. § 13). I medhold av eiendomsskatteloven § 12a differensieres satsen ved at den skattesats som gjelder boliger og fritidseiendommer settes til 4 promille av skattegrunnlaget.
For boliger og fritidseiendommer gjelder et bunnfradrag på kr. 200 000,- (esktl. §11).
Eiendomsskatten for 2020 skrives ut i 4 terminer.
Ved taksering og utskriving av eiendomsskatt benytter kommunen tidligere vedtatte eiendomsskattevedtekter.
Med hjemmel i eiendomsskatteloven § 7 gis følgende fritak:
a. Stiftelser eller institusjoner som tar sikte på å gagne kommunen, fylket eller staten jf. § 7 bokstav a.
b. Følgende skal i henhold til tidligere vedtak få fritak:
Eiendommer tilhørende frivillige lag og organisasjoner som blir brukt til idrett, religiøse og allmennyttige formål herunder barnehager og båthavner som blir drevet av frivillige organisasjoner.
c. Andre som kan oppfylle intensjonen i loven, kan søke om fritak. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre søknadene.
d. Bygninger som har historisk verdi jf. § 7 bokstav b.
e. Bygninger som helt eller delvis blir brukt til husvære. Fritaket gjelder opptil 3 år fra den tid midlertidig brukstillatelse er gitt eller bygget står ferdig, jf. § 7 bokstav c. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre enkeltsaker om skattefritak.
Tidligere Eide kommune skal i medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3a skrive ut eiendomsskatt på alle faste eiendommer i hele kommunen for 2020. Det skrives ut eiendomsskatt på det særskilte skattegrunnlaget redusert med to syvendedeler i 2020. (overgangsregel til eiendomsskatteloven §§ 3 og 4 første ledd første pkt.). Skattesatsen på det særskilte skattegrunnlaget er 2 promille.
Den generelle skattesats som skal gjelde for de skattepliktige eiendommene settes til 5 promille (esktl. § 13). I medhold av eiendomsskatteloven § 12 differensieres satsen ved at den skattesats som gjelder boliger og fritidseiendommer settes til 4 promille av skattegrunnlaget.
For boliger og fritidseiendommer gjelder et bunnfradrag på kr. 200 000,-.(esktl. §11).
Eiendomsskatten for 2020 skrives ut i 4 terminer.
Ved taksering og utskriving av eiendomsskatt benytter kommunen
tidligere vedtatte eiendomsskattevedtekter.
Med hjemmel i eiendomsskatteloven § 7 gis følgende fritak:
a. Stiftelser eller institusjoner som tar sikte på å gagne kommunen, fylket eller staten jf. § 7 bokstav a.
b. Følgende skal i henhold til tidligere vedtak få fritak:
Eiendommer tilhørende frivillige lag og organisasjoner som blir brukt til idrett, religiøse og allmennyttige formål herunder barnehager og båthavner som blir drevet av frivillige organisasjoner.
c. Andre som kan oppfylle intensjonen i loven, kan søke om fritak. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre søknadene.
d. Bygninger som har historisk verdi jf. § 7 bokstav b.
e. Bygninger som helt eller delvis blir brukt til husvære. Fritaket gjelder opptil 3 år fra den tid midlertidig brukstillatelse er gitt eller bygget står ferdig, jf. § 7 bokstav c. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre enkeltsaker om skattefritak.
5. Hustadvika kommune tar opp lån på 162,8 i hht. lånebehov i punkt 3. Lånet forutsettes avdratt over investeringenes levetid. Kommunedirektøren gis fullmakt til å gjennomføre låneopptaket herunder akseptere lånevilkårene. Kommunedirektøren gis også fullmakt til å refinansiere lån.
6. Økonomiske mål:
Netto driftsresultat: 1,75 %
Disposisjonsfond: 5%
Lånegjeld: Gjeldsgraden skal ikke overstige 100% av brutto driftsinntekt justert for ubrukte lånemidler og gjeld på selvkost.
7. Det gjennomføres et prosjekt som skal lede frem til oppbygging og organisering av fremtidens helse og omsorgstjenester for Hustadvika kommune. Prosjektet gjennomføres med politisk eierskap i hovedutvalg for helse, sosial og omsorg. I arbeidet skal de funn som fremkommer i PwC-rapporten vurderes som et sentralt bidrag i faktagrunnlaget. Arbeidet skal ferdigstilles til sommeren 2020, og presenteres som hovedtema på dialogmøte/budsjettmøte med kommunestyret og tillitsvalgte høsten 2020. Resultatet av prosjektet skal være en årlig kostnadsreduksjon på 20 mill. kroner, og dette er innarbeidet i økonomiplan for 2021-2023.
8. Prosjekt ny Haukås skole får et tillegg på 25 mill. kroner i 2021. Dette for å få inn bevilgning til gymnastikksal. Låneopptaket i 2021 vil øke med 20 mill. kroner. På årsbasis vil finansieringsutgiftene øke med 1,0 mill. kroner. Økning i rente og avdragsutgifter salderes mot avsetning til disposisjonsfond i 2022 og 2023.
Skjema 1B - Rammeområder | Budsjett 2020 | Budsjett 2021 | Budsjett 2022 | Budsjett 2023 |
Politisk styring | 6 009 | 6 009 | 6 009 | 6 009 |
Kommunedirektøren | 40 961 | 40 093 | 38 091 | 37 671 |
Samfunnsutvikling | 31 581 | 31 243 | 30 743 | 30 743 |
Familiens hus | 76 773 | 76 773 | 76 773 | 76 773 |
Oppvekst felles | 100 624 | 99 896 | 99 896 | 99 896 |
Kommunale barnehager | 55326 | 55 326 | 55 326 | 55 326 |
Skoler | 180 302 | 180 302 | 178 302 | 177 302 |
Helse og velferd felles | 28 761 | 28 761 | 28 761 | 28 761 |
Forebygging helse og rehabilitering | 27 402 | 27 402 | 27 402 | 27 402 |
Hjemmebaserte tjenester | 37 197 | 33 263 | 33 263 | 33 263 |
Institusjoner og omsorgsleiligheter | 114 700 | 92 098 | 90 098 | 90 098 |
Bofellesskap | 103 182 | 100 397 | 97 897 | 97 897 |
NAV | 16 921 | 16 471 | 16 021 | 16 021 |
Kommunalteknikk | -5 182 | -5 182 | -5 182 | -5 182 |
Bygg og eiendom | 33 195 | 38 195 | 38 195 | 38 195 |
Plan og byggesak | 4 069 | 3 455 | 3 455 | 3 455 |
Brann og beredskap | 8 430 | 8 430 | 8 330 | 8 330 |
Landbruk og miljø | 3 341 | 3 141 | 3 141 | 2 448 |
Fellesutgifter pensjon | -25 000 | -20 000 | -20 000 | -20 000 |
SUM Skjema 1B | 838 593 | 816 074 | 806 522 | 804 409 |
Kommunestyrets vedtak i sak 58/2019 - Økonomiplan 2020 - 2023 - Hustadvika kommune
Vedtak
1. Hustadvika kommunestyre vedtar budsjett for 2020 og økonomiplanen for 2020 -2023 slik det fremkommer nedenfor.
2. Driftsbudsjettet for 2020 vedtas på rammenivå for hvert rammeområde jfr saksutredningen slik det går fram av tabellen under. (Sist i dette avsnittet).
3. Investeringsbudsjettet for 2020 vedtas med en brutto investeringsramme på 233,2 millioner kroner, med finansiering slik det går fram av tabellen i
økonomplanen.
4. I medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3, og med bakgrunn i lovforslaget om ny overgangsbestemmelse i eiendomsskatteloven § 13
tredje ledd for sammenslåtte kommuner, fattes følgende vedtak om eiendomsskatteutskrivingen i nye Hustadvika kommune for 2020:
Overgangsperiode for harmonisering av eiendomsskatten påbegynnes i 2020, og skal vare ut år 2021. Tidligere Fræna kommune skal i medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3a skrive ut eiendomsskatt på alle faste eiendommer i hele kommunen for 2020. Det skrives ut eiendomsskatt på det særskilte skattegrunnlaget redusert med to syvendedeler i 2020 (jf. overgangsregel til eiendomsskatteloven §§ 3 og 4 første ledd første pkt.). Skattesatsen på det særskilte skattegrunnlaget er 7 promille.
Den generelle skattesats som skal gjelde for de skattepliktige eiendommene settes til 7 promille (esktl. § 13). I medhold av eiendomsskatteloven § 12a differensieres satsen ved at den skattesats som gjelder boliger og fritidseiendommer settes til 4 promille av skattegrunnlaget.
For boliger og fritidseiendommer gjelder et bunnfradrag på kr. 200 000,- (esktl. §11).
Eiendomsskatten for 2020 skrives ut i 4 terminer.
Ved taksering og utskriving av eiendomsskatt benytter kommunen tidligere vedtatte eiendomsskattevedtekter.
Med hjemmel i eiendomsskatteloven § 7 gis følgende fritak:
a. Stiftelser eller institusjoner som tar sikte på å gagne kommunen, fylket eller staten jf. § 7 bokstav a.
b.Følgende skal i henhold til tidligere vedtak få fritak:
Eiendommer tilhørende frivillige lag og organisasjoner som blir brukt til idrett, religiøse og allmennyttige formål herunder barnehager og
båthavner som blir drevet av frivillige organisasjoner.
c. Andre som kan oppfylle intensjonen i loven, kan søke om fritak. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre søknadene.
d.Bygninger som har historisk verdi jf. § 7 bokstav b.
e.Bygninger som helt eller delvis blir brukt til husvære. Fritaket gjelder opptil 3 år fra den tid midlertidig brukstillatelse er gitt
eller bygget står ferdig, jf. § 7 bokstav c. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre enkeltsaker om skattefritak.
Tidligere Eide kommune skal i medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3a skrive ut eiendomsskatt på alle faste eiendommer i hele kommunen for
2020. Det skrives ut eiendomsskatt på det særskilte skattegrunnlaget redusert med to syvendedeler i 2020. (overgangsregel til
eiendomsskatteloven §§ 3 og 4 første ledd første pkt.). Skattesatsen på det særskilte skattegrunnlaget er 2 promille.
Den generelle skattesats som skal gjelde for de skattepliktige eiendommene settes til 5 promille (esktl. § 13). I medhold av eiendomsskatteloven § 12
differensieres satsen ved at den skattesats som gjelder boliger og fritidseiendommer settes til 4 promille av skattegrunnlaget.
For boliger og fritidseiendommer gjelder et bunnfradrag på kr. 200 000,-. (esktl. §11).
Eiendomsskatten for 2020 skrives ut i 4 terminer.
Ved taksering og utskriving av eiendomsskatt benytter kommunen tidligere vedtatte eiendomsskattevedtekter.
Med hjemmel i eiendomsskatteloven § 7 gis følgende fritak:
a. Stiftelser eller institusjoner som tar sikte på å gagne
kommunen, fylket eller staten jf. § 7 bokstav a.
b.Følgende skal i henhold til tidligere vedtak få fritak: Eiendommer tilhørende frivillige lag og organisasjoner som blir brukt
til idrett, religiøse og allmennyttige formål herunder barnehager og båthavner som blir drevet av frivillige organisasjoner.
c. Andre som kan oppfylle intensjonen i loven, kan søke om fritak.
Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre søknadene.
d.Bygninger som har historisk verdi jf. § 7 bokstav b.
e.Bygninger som helt eller delvis blir brukt til husvære. Fritaket gjelder opptil 3 år fra den tid midlertidig brukstillatelse er gitt
eller bygget står ferdig, jf. § 7 bokstav c. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre enkeltsaker om skattefritak.
5. Hustadvika kommune tar opp lån på 108 mill kroner i hht. lånebehov i punkt 3. Lånet forutsettes avdratt over investeringenes
levetid. Kommunedirektøren gis fullmakt til å gjennomføre låneopptaket herunder akseptere lånevilkårene. Kommunedirektøren
gis også fullmakt til å refinansiere lån.
6. Økonomiske mål:
Netto driftsresultat: 1,75 %
Disposisjonsfond: 5%
Lånegjeld: Gjeldsgraden skal ikke overstige 100% av brutto driftsinntekt justert for ubrukte lånemidler og gjeld på selvkost.’
7. Det gjennomføres et prosjekt som skal lede frem til oppbygging og organisering av fremtidens helse og omsorgstjenester for Hustadvika
kommune. Prosjektet gjennomføres med politisk eierskap i hovedutvalg for helse, sosial og omsorg. I arbeidet skal de funn som
fremkommer i PwC-rapporten vurderes som et sentralt bidrag i faktagrunnlaget. Arbeidet skal ferdigstilles til sommeren 2020, og
presenteres som hovedtema på dialogmøte/budsjettmøte med kommunestyret og tillitsvalgte høsten 2020. Resultatet av prosjektet
skal være en årlig kostnadsreduksjon på 20 mill. Kroner, og dette er innarbeidet i økonomiplan for 2021-2023.
8. Omstillingsåret 2020
Omstillingsåret brukes til en gjennomgang av hvilke tjenestenivå Hustadvika kommune skal ha. Herunder bør det også gjennomføres en evaluering av
overtidsbruk/vikarbruk.
9. Institusjoner og omsorgsleiligheter
Kommunestyret bør ikke ta avgjørelser vedr. endringer i strukturer i budsjettbehandlingen. Vi blir flere eldre, og institusjonstjenesten og
omsorgsleiligheter må ses på i en større sammenheng. Det skal også settes i gang et prosjekt (ref pkt 7) som ser på den totale helse- og
omsorgstjenesten. Vi ønsker derfor å opprettholde alle avdelinger ved Fræna sjukeheim. Rammen økes med 2,448 mill i 2020 og 2021.
10. Vevang skole, gymsal
Vi ønsker at alle barn og unge skal ha mulighet for fysisk aktivitet. Det er ikke gymsal på Lyngstad skole, og aktivitetene som holdt til i Vevang skole
måtte avslutte da skolen ble nedlagt. Vi ønsker derfor å holde gymsalen åpen fram til våren 2020, eller til salg av skolen er avklart, slik at disse
aktivitetene kan fortsette. Kr. 50 000 legges til rammen for Kultur til dette formålet.
11. Bygdeboka
Det vil være synd om dette arbeidet avsluttes. Spesielt viktig er det at arbeidet får fortsette nå som Bygdeboka skal sammenfatte både «gamle
Fræna» og «gamle Eide». Næringslivet ønsker å bidra med finansiering av prosjektet forutsatt at kommunen bidrar tilsvarende. Vi foreslår at det
jobbes for å få til en 50/50 deling mellom næringsliv og kommune, og Kr. 200 000 legges inn igjen på rammen.
12. Aureosen skole legges ned fra 2020
Her er det forventet innsparing både på skysskostnader og drift av bygget. Det legges derfor inn et nedtrekk på rammen skole på kr. 562 000.
13. NAV
Nedtrekk ramme kr. 900 000 innsparing, bruk av statlige tiltak.
14. Mestringsenheten
Det må fortsatt satses på unge og psykisk helse. Mestringsenheten får derfor tillegg i rammen på kr. 450 000.
15. Vareleveringsvegen
Det utredes om dette vil løse felles varelevering og om dette er kommunens ansvar alene. Stenging av vanlig trafikk på Torget i Elnesvågen kan
gjennomføres med porter. Det er allerede satt av 4,5 mill til utvikling av Elnesvågen sentrum, samt 1 mill til å fullføre tiltak i Eide sentrum. 6 mill tas
derfor ut av investeringsbudsjettet i 2020. Redusert lånebehov 2020 gir en besparelse på kr. 300 000 i renter og avdrag.
16. Reiseliv
Det utredes om kommunen skal være med å investere i «Glasshuset» på Skarvøya, hvor Nasjonale Turistveger går inn med 50%. Det vises her til
Hustadvika kommune sin satsning på reiseliv og masterplanarbeidet.
17. Miljøtiltak
Det settes av kr. 100 000 til å investere i miljøtiltak. Det bør søkes om ulike tilskuddsordninger. Tiltaket legges til Utvalget for teknisk, miljø og næring.
18. Inndekning 2020
Tomtesalg næring økes med 50 mill i 2020, og går til nedbetaling av gjeld. Reduksjon årlig rente og avdrag utgjør 2,5 mill pr år.
Kr. 1.014 000 av dette settes av til disposisjonsfond, kr. 1.486.000 går til inndekning av pkt. 10.-18.
19. Kommunestyret ber kommunedirektøren om å vurdere Hustadvika kulturskole sine behov for nye lokaler i sammenheng med utbygging av
Haukås skole. Kulturskolen sine rombehov bør om mulig ha ein samordna planleggingsprosess med Haukås skole for å få ei effektiv arealutnytting.
Skjema 1B - Rammeområder | Budsjett 2020 | Budsjett 2021 | Budsjett 2022 | Budsjett 2023 |
Politisk styring | 6 009 | 6 009 | 6 009 | 6 009 |
Kommunedirektøren | 40 961 | 40 093 | 38 091 | 37 671 |
Samfunnsutvikling | 31 781 | 31 443 | 30 943 | 30 943 |
Familiens hus | 76 773 | 76 773 | 76 773 | 76 773 |
Oppvekst felles | 100 624 | 99 896 | 99 896 | 99 896 |
Kommunale barnehager | 55 326 | 55 326 | 55 326 | 55 326 |
Skoler | 180 140 | 180 140 | 178 140 | 177 140 |
Helse og velferd felles | 29 211 | 29 211 | 29 211 | 29 211 |
Forebygging helse og rehabilitering | 27 402 | 27 402 | 27 402 | 27 402 |
Hjemmebaserte tjenester | 37 197 | 33 263 | 33 263 | 33 263 |
Institusjoner og omsorgsleiligheter | 117 148 | 96 994 | 94 994 | 94 994 |
Bofellesskap | 103 182 | 100 397 | 97 897 | 97 897 |
NAV | 16 021 | 15 571 | 15 121 | 15 121 |
Kommunalteknikk | -5 182 | -5 182 | -5 182 | -5 182 |
Bygg og eiendom | 32 945 | 37 945 | 37 945 | 37 945 |
Plan og byggesak | 4 069 | 3 455 | 3 455 | 3 455 |
Brann og beredskap | 8 430 | 8 430 | 8 330 | 8 330 |
Landbruk og miljø | 3 341 | 3 141 | 3 141 | 2 448 |
Fellesutgifter pensjon | -25 000 | -20 000 | -20 000 | -20 000 |
SUM Skjema 1B | 840 379 | 820 308 | 810 756 | 808 643 |
13, 14 og 17.