BUDSJETT OG ØKONOMIPLAN 2022 - 2025

Politisk behandling

Kommunestyrets vedtak i behandling av budsjett 2022 og økonomiplan 2022-2025 den 16. desember 2021, PS 98/2021

Budsjettvedtak sak 98/2021- Møte i kommunestyret 16.12.2021 - Budsjett 2022 og økonomiplan 2022 - 2025

Tall og oversikter i dette dokumentet er oppdatert i forhold til vedtak i sak 98/2021.




Formannskapets innstilling til vedtak

1. Kommunestyret vedtar forslag til Handlingsprogram for 2022 – 2025, herunder årsbudsjett, økonomi- og handlingsplan. Her inngår bevilgningsoversikt drift og investering, samt sum bevilgning drift (rammeområder) med 877,8 mill. kroner og investering varige driftsmidler (investeringsprosjekter) med 336 mill. kroner.


2. I medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3, fattes følgende vedtak om eiendomsskatteutskrivingen i Hustadvika kommune for 2022:
a. Hustadvika kommune skal i medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3a skrive ut eiendomsskatt på alle faste eiendommer i hele kommunen for 2022.

b. Det skrives ut eiendomsskatt på det særskilte skattegrunnlaget redusert med fire syvendedeler i 2022 (jf. overgangsregel til eiendomsskatteloven §§ 3 og 4 første ledd første pkt.). Skattesatsen på det særskilte skattegrunnlaget i tidligere Fræna kommune er 7 promille. Skattesatsen på det særskilte skattegrunnlaget tidligere Eide kommune er 2 promille.

c. Den generelle skattesats som skal gjelde for de skattepliktige eiendommene settes til 7 promille (esktl. § 13). I medhold av eiendomsskatteloven § 12a differensieres satsen ved at den skattesats som gjelder boliger og fritidseiendommer settes til 4 promille av skattegrunnlaget.

d. For boliger og fritidseiendommer gjelder et bunnfradrag på kr. 200 000,- (esktl. §11).

e. Eiendomsskatten for 2022 skrives ut i 4 terminer, men likevel slik at den kan deles i 1 og 12 terminer.

f. Med hjemmel i eiendomsskatteloven § 7 gis følgende fritak:

i. Stiftelser eller institusjoner som tar sikte på å gagne kommunen, fylket eller staten jf. § 7 bokstav a.

ii. Eiendommer tilhørende frivillige lag og organisasjoner som blir brukt til idrett, religiøse og allmennyttige formål herunder barnehager og båthavner som blir drevet av frivillige organisasjoner.

iii. Andre som kan oppfylle intensjonen i loven, kan søke om fritak. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre søknadene.

iv. Bygninger som har historisk verdi jf. § 7 bokstav b.

v. Bygninger som helt eller delvis blir brukt til husvære. Fritaket gjelder opptil 3 år fra den tid midlertidig brukstillatelse er gitt eller bygget står ferdig, jf. § 7 bokstav c. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre enkeltsaker om skattefritak.


3. Hustadvika kommune tar opp lån på 278,2 mill. kroner i hht. lånebehov i budsjettet for 2022. Lånet forutsettes avdratt over investeringenes levetid, og reguleres i samsvar med reglene om minste tillatte avdrag.


4. Hustadvika kommune tar i tillegg opp et lån (Startlån) i Husbanken på 20 mill. kroner for videre utlån. Innfridde utlån brukes til ekstraordinære avdrag på løpende lån.


5. Økonomiske mål

a. Netto driftsresultat: 1,75 %

b. Disposisjonsfond 5 % av brutto driftsinntekter

c. Lånegjeld: Gjeldsgraden skal ikke overstige 100% av brutto driftsinntekt justert for ubrukte lånemidler og gjeld på selvkost.


6. Med mindre annet følger av statlige direktiver med videre, skal kommunens avgifter, betalingssatser og gebyrer for 2022 normalt indeksreguleres i forhold til forventet lønns- og prisvekst. Det er fremmet egne saker på selvkost, helse og oppvekst.

Endring driftsbudsjett

Videreføring KEF (ernæringsfysiolog) kr. 750`

Viderføre MOT, som da legges inn igjen fom 2023

Tillegg drift vedlikehold vei, tillegg 1 mill, totalt 2 mill

Landbruk 67`tas inn igjen fra 2022 og 420 tas inn igjen fom 2023

Drift Farstad legges inn fom 2024/25

Ungdomsarbeider prosjektstilling 400`forsyves fra 2021 til 2022 og 2023

Økning driftsbudsjett dekkes inn ved reduksjon avsetning disp fond.

Endring investeringsbudsjett

2022

2023

2024

2025

Omsorgsleiligheter *Farstad framskyves

10000

20000

Ny skole Eide framskyves og inkluderer endring oljefyr

2500

125000

125000

Forskuttering rundkjøring Kiwi krysset Malmefjorden

5000

15000

Oppgradering uteområder kommunale barnehager

500

500

Investering vei/bruer i tillegg til budsjett 6 mill
(Dekkes inn ved at 10 mill oljefyr legges inn i ramme ny skole Eide)

10000

  • Tillegg låneramme blir redusert med investeringstilskudd husbanken ca 45%


Farstad
Det var satt av 2,5 mill i 2021 og 2,5 mill i 2022 til planlegging av nye omsorgsboliger/bokollektiv/eldretun. Disse skulle benyttes til å planlegge ombygging/utbygging på Farstad og planlegging av ombygging på Slettatunet og i underetasjen av Furutoppen på Eide. Kommunestyret bad også kommunedirektøren om å legge frem et forslag på ombygging/utbygging av omsorgsboliger/bokollektiv/eldretun på Farstad i løpet av 2021.

Vi kan ikke se at dette er gjennomført. 2,5 mill i 2021 overføres derfor til 2022. Videre ber vi om at oppstart bygging av omsorgsboliger på Farstad gjennomføres i 2022 og 2023. Det bevilges totalt kr. 30 mill til ombyggingen i investeringsbudsjettet for 2022 og 2023. Kommunestyret ber om at det blir søkt om investeringstilskudd fra husbanken på 45% av ombyggingen. Ombyggingen av tidligere Farstad omsorgssenter til omsorgsboliger forankres i kommunens helseplan som skal legges fram for politisk behandling senest i mai 2022. Da skal det også legges fram en helhetlig plan for ombyggingen på Farstad, med oppstart ombygging høsten 2022.

5 mill som ble lagt inn i budsjettet for 2024 videreføres og skal benyttes til planlegging av flere omsorgsboliger ref vedtak fra budsjettet i 2021.

Som vedtatt i budsjett for 2021 ønsker kommunestyret at Helseplanen skal vise en omorganisering av helseomsorgen i Hustadvika kommune for å imøtekomme framtidens økning i antallet eldre. Tjenestetilbudet endres slik at ressursene innen sektoren i større grad settes inn lenger ned i omsorgstrappen og i større grad til differensierte tjenester. Det er et ønske om å redusere antall institusjonsplasser og øke omsorgsboliger med heldøgns omsorg. I Hustadvika skal det også legges til rette for at eldre kan bo hjemme lengst mulig gjennom satsing på forebygging, velferdsteknologi, aktivitetstilbud, hjemmebaserte tjenester og tilrettelagte boliger i økonomisk drivbare klynger spredt i kommunen for brukere som ønsker en større trygghet.

Institusjonsplasser for de mest pleietrengende samles på færre lokasjoner, mens det fortsatt skal være omsorgsboliger/bokollektiv/eldretun på flere steder i kommunen. Det er derfor viktig at det samtidig planlegges for flere institusjonsplasser slik at omsorgsboligene ikke fylles opp av innbyggere som trenger institusjonsplass, men at disse får plass på institusjon når de trenger det.

Kommunedirektørens forslag i investeringsbudsjettet samlokalisering tjenester 60 mil i 2024 og 65 mill i 2025, samt 250 mill i 2026 og 2027 på institusjoner og omsorgssenter dekker dette behovet for om organisering av omsorgstrappa.


Skole/ barnehage/ oppvekst:
I budsjettet for 2022 og i økonomiplanperioden vil vi legge inn midler til ny barneskole i Eide. Forholdene ved Eide barneskole er ikke i samsvar med andre barneskoler i kommunen når det gjelder fleksibilitet, universell utforming, inneklima og uteområde. Skolen har et personale, ledelse og et FAU som gjør sitt beste under gjeldende forhold, men de fortjener i likhet med barna et vesentlig bedre skolebygg. Og derfor vil vi legge inn midler til planlegging i 2022/ 2023 og ferdigstilling av nytt skolebygg i 2025.

Det pedagogiske innholdet i skolen er viktig. Gjennom å beholde dagens barneskolestruktur skaper vi trygghet og forutsigbarhet for barn, foreldre og ansatte ved alle våre flotte skoler. Vi ser positivt på videre dialog rundt læringsmateriell i skolen. Vi støtter kommunedirektørens budsjettforslag med en planmessig rullering og innkjøp av datautstyr til alle skoler i Hustadvika.

Arbeidet med klassemiljø og skolemiljø må fortsette ved våre skoler. Midler til MOT i ungdomsskolen beholdes. For å bedre skolemiljø og klassemiljø ved våre skoler er det viktig med en mer helhetlig koordinering av miljøarbeidet gjennom å involvere helsestasjon, helsesykepleier, ungdomsarbeider, Diakon m.m.

Midler til videreutdanning og kursing av ansatte i skole og SFO er viktig. Vi ønsker at videreutdanning brukes til å styrke andelen utdannede barne- og ungdomsarbeidere og andelen ansatte med kompetanse på klassemiljø og skolemiljø.

Utfasing oljefyring Eide ungdomsskole
Utfasing av oljefyr Eide ungdomsskole utsettes, og kr. 10 000 000,- tas ut av budsjett for 2022.

I forbindelse med utredning/prosjektering av Eide barneskole i 2022/2023 vurderes det en felles løsning med energisentral basert på bergvarme som dekker behovet for oppvarming av Eide barneskole, Eide ungdomsskole og Eidehallen.
Kostnad for evt. etablering av slik energisentral forutsettes inkludert innenfor avsatt ramme på 252 500 000,- ekskl. mva. til ny barneskole.
Fra 1. januar 2020 er det ikke lenger lov å fyre med fossil olje. Det vil derfor kanskje være nødvendig å legge til rette for fyring m. biofyringsolje i en overgangsperiode frem til at ny varmeløsning er etablert.»

Familiens hus:
Vi ønsker å skjerme Familiens hus i dette budsjett, samt at vi vil ha inn igjen KEF (ernæringsfysiolog).

Gnisten skal ha nye lokaler i løpet av første halvår 2022 og dersom ikke beløp lagt inn i budsjettet har høyde for en renovering av nye lokaler ber vi kommunedirektøren komme tilbake til kommunestyret med dette.

Landbruk og miljø:
Landbruk er et viktig satsingsområde for Hustadvika. Vi er den største landbrukskommunen mellom Stavanger og Trondheim og har en faglig sterk landbruksavdeling. Vi trenger å styrke avdelinga og fremme mer interkommunalt samarbeid innen landbruk og miljø. Vi vil derfor sette av 100.000,- kroner for 2022 til støtte for å få etablert et planlagt forsknings- og læringssenter for biogass i samarbeid med Norsøk.

Vi vil også opprettholde fjorårets ramme, og ta ut foreslått nedtrekk på 67.000,- for 2022. Vi foreslår også å opprettholde 420.000,- kroner årlig i økonomiplanperioden.

Bærekraft
Hustadvika kommune utreder i løpet av 2022 et interkommunalt samarbeid med andre distriktskommuner i regionen for å bygge opp kompetansen på FNs bærekraftsmål. Fokusområdene skal være tre av Hustadvikas seks utvalgte bærekraftsmål - 13 Stoppe klimaendringene, 14 Liv under vann og 15 Liv på land. Kompetansen skal bygges opp gjennom en eller flere stillinger som arbeider for distrikts-tilpassede løsninger på disse tre bærekraftsmålene. Selve samarbeidsformen er også en del av utredningen.

Forslag (men ikke føringer) til utredningen er:
1 Hustadvika kommune kan være vertskommune i samarbeidet.
2 Arbeidsoppgaver kan f.eks. være: rådgivning, utarbeiding av forvaltningsplaner, kunnskapsbygging (eksempel: lokalt artsmangfold), utslippsberegninger, og bistand til næringslivet.
3 Samarbeidet kan gis evnen til å bygge seg opp som en organisasjon

Utredning 2
Hustadvika kommune utreder med oppstart i 2022 hvordan prinsippet om arealnøytralitet kan tas i bruk på en realistisk måte i Hustadvika (og eventuelt i andre samarbeidskommuner) og hvordan lage arealregnskapet som dette vil medføre. Arealer som skal holdes nøytrale er LNF-områder, og innenfor LNF skilles det på dyrka og ikke-dyrka mark.

Forslag (men ikke føringer) til utredningen er:
1 Finne ut om det er områder i kommunen som er mer egnet enn andre til å bli arealnøytrale.
2 Finne ut hvordan arealer kan verdisettes, for eksempel for å sette årlige tak på nedbygging i områder av ulik verdi.
3 Omdisponering av LNF et sted kan erstattes med tilbakeføring av LNF et annet sted.
4 Hindre oppstykking av naturen."


Forskuttering Holamyra

Krysset Holamyra (fv. 64 – Tømmervegen) i Malmefjorden har i en årrekke vært et utsatt kryss med mange trafikkulykker. Utarbeidet trafikkanalyse viser at området har langt flere ulykker enn tilsvarende kryss. Fartsgrensen fv. 64 er 70 km/t og årsdøgntrafikken er den høyeste i Hustadvika kommune med om lag 7840 passeringer.

Ansvarlig veieier, Møre og Romsdal fylkeskommune, har ikke gjennomført avbøtende tiltak, slik som f.eks redusert fartsgrense. Veieier har prioritert Holamyra på 3. plass i investeringsbudsjettet trafikktryggingstiltak sin 10 års periode og ligger inne for realisering i tidsrommet 2025-2031. Regulering er igangsatt kommunalt.

Et utbedret kryss vil kunne bidra til store samfunnsmessige gevinster. Det er svært viktig å få ned ulykkespotensialet. Vi ser det som et forebyggede tiltak som vil kunne gi færre skadde i trafikken.
I tillegg vil dette kunne gi muligheten for å få realisert kommunal utbygging av bolig/næring/industriareal. Dette er ikke mulig uten en utbedret kryssløsning. Antall arbeidsplasser og økte skatteinntekter kan gi positive resultater for kommunen.

  • Kommunestyret ber kommunedirektør (KD) gå i forhandlinger med fylkeskommunen med det formål å inngå en forskutteringsavtale Holamyra.
  • Vi ber videre om at KD utgreier og formaliserer private bidrag.
  • Kommunestyret ønsker at reguleringsarbeidet blir prioritert og forventer godkjent reguleringsplan sommer 2022.
  • Fremforhandlet forskutteringsavtale legges frem til politisk behandling straks den foreligger.
  • Det settes av 5 mill. i investeringsbudsjettet for 2022 og 15 mill. i 2023. Dette justeres ved revidering budsjett når endelig kostnad foreligger.
  • Forskutteringen finansieres ved opptak lånemidler.

Behandling av budsjett 2022 og økonomiplan 2022-2025 i formannskapsmøtet den 30. november 2021, PS 47/2021

Ordfører Tove Henøen fremmet følgende felles endringsforslag på vegne av Sp, KrF, SV, MDG:


Pkt. 1. – pkt 6. som kommuedirektørens forslag. Pkt 3. endres iht forslag


Endring driftsbudsjett:

Videreføring KEF (ernæringsfysiolog) kr. 750`

Viderføre MOT, som da legges inn igjen fom 2023

Tillegg drift vedlikehold vei, tillegg 1 mill, totalt 2 mill

Landbruk 67`tas inn igjen fra 2022 og 420 tas inn igjen fom 2023

Drift Farstad legges inn fom 2024/25

Ungdomsarbeider prosjektstilling 400`forsyves fra 2021 til 2022 og 2023

Økning driftsbudsjett dekkes inn ved reduksjon avsetning disp fond.

Endring investeringsbudsjett:

2022

2023

2024

2025

Omsorgsleiligheter *Farstad framskyves

10000

20000

Ny skole Eide framskyves og inkluderer endring oljefyr

2500

125000

125000

Forskuttering rundkjøring Kiwi krysset Malmefjorden

5000

15000

Oppgradering uteområder kommunale barnehager

500

500

Investering vei/bruer i tillegg til budsjett 6 mill
(Dekkes inn ved at 10 mill oljefyr legges inn i ramme ny skole Eide)

10000

  • Tillegg låneramme blir redusert med investeringstilskudd husbanken ca 45%


Forslag vedtak Farstad:
Det var satt av 2,5 mill i 2021 og 2,5 mill i 2022 til planlegging av nye omsorgsboliger/bokollektiv/eldretun. Disse skulle benyttes til å planlegge ombygging/utbygging på Farstad og planlegging av ombygging på Slettatunet og i underetasjen av Furutoppen på Eide. Kommunestyret bad også kommunedirektøren om å legge frem et forslag på ombygging/utbygging av omsorgsboliger/bokollektiv/eldretun på Farstad i løpet av 2021.

Vi kan ikke se at dette er gjennomført. 2,5 mill i 2021 overføres derfor til 2022. Videre ber vi om at oppstart bygging av omsorgsboliger på Farstad gjennomføres i 2022 og 2023. Det bevilges totalt kr. 30 mill til ombyggingen i investeringsbudsjettet for 2022 og 2023. Kommunestyret ber om at det blir søkt om investeringstilskudd fra husbanken på 45% av ombyggingen. Ombyggingen av tidligere Farstad omsorgssenter til omsorgsboliger forankres i kommunens helseplan som skal legges fram for politisk behandling senest i mai 2022. Da skal det også legges fram en helhetlig plan for ombyggingen på Farstad, med oppstart ombygging høsten 2022.

5 mill som ble lagt inn i budsjettet for 2024 videreføres og skal benyttes til planlegging av flere omsorgsboliger ref vedtak fra budsjettet i 2021.

Som vedtatt i budsjett for 2021 ønsker kommunestyret at Helseplanen skal vise en omorganisering av helseomsorgen i Hustadvika kommune for å imøtekomme framtidens økning i antallet eldre. Tjenestetilbudet endres slik at ressursene innen sektoren i større grad settes inn lenger ned i omsorgstrappen og i større grad til differensierte tjenester. Det er et ønske om å redusere antall institusjonsplasser og øke omsorgsboliger med heldøgns omsorg. I Hustadvika skal det også legges til rette for at eldre kan bo hjemme lengst mulig gjennom satsing på forebygging, velferdsteknologi, aktivitetstilbud, hjemmebaserte tjenester og tilrettelagte boliger i økonomisk drivbare klynger spredt i kommunen for brukere som ønsker en større trygghet.

Institusjonsplasser for de mest pleietrengende samles på færre lokasjoner, mens det fortsatt skal være omsorgsboliger/bokollektiv/eldretun på flere steder i kommunen. Det er derfor viktig at det samtidig planlegges for flere institusjonsplasser slik at omsorgsboligene ikke fylles opp av innbyggere som trenger institusjonsplass, men at disse får plass på institusjon når de trenger det.

Kommunedirektørens forslag i investeringsbudsjettet samlokalisering tjenester 60 mil i 2024 og 65 mill i 2025, samt 250 mill i 2026 og 2027 på institusjoner og omsorgssenter dekker dette behovet for om organisering av omsorgstrappa.


Skole/ barnehage/ oppvekst:
I budsjettet for 2022 og i økonomiplanperioden vil vi legge inn midler til ny barneskole i Eide. Forholdene ved Eide barneskole er ikke i samsvar med andre barneskoler i kommunen når det gjelder fleksibilitet, universell utforming, inneklima og uteområde. Skolen har et personale, ledelse og et FAU som gjør sitt beste under gjeldende forhold, men de fortjener i likhet med barna et vesentlig bedre skolebygg. Og derfor vil vi legge inn midler til planlegging i 2022/ 2023 og ferdigstilling av nytt skolebygg i 2025.

Det pedagogiske innholdet i skolen er viktig. Gjennom å beholde dagens barneskolestruktur skaper vi trygghet og forutsigbarhet for barn, foreldre og ansatte ved alle våre flotte skoler. Vi ser positivt på videre dialog rundt læringsmateriell i skolen. Vi støtter kommunedirektørens budsjettforslag med en planmessig rullering og innkjøp av datautstyr til alle skoler i Hustadvika.

Arbeidet med klassemiljø og skolemiljø må fortsette ved våre skoler. Midler til MOT i ungdomsskolen beholdes. For å bedre skolemiljø og klassemiljø ved våre skoler er det viktig med en mer helhetlig koordinering av miljøarbeidet gjennom å involvere helsestasjon, helsesykepleier, ungdomsarbeider, Diakon m.m.

Midler til videreutdanning og kursing av ansatte i skole og SFO er viktig. Vi ønsker at videreutdanning brukes til å styrke andelen utdannede barne- og ungdomsarbeidere og andelen ansatte med kompetanse på klassemiljø og skolemiljø.

«Utfasing oljefyring Eide ungdomsskole
Utfasing av oljefyr Eide ungdomsskole utsettes, og kr. 10 000 000,- tas ut av budsjett for 2022.

I forbindelse med utredning/prosjektering av Eide barneskole i 2022/2023 vurderes det en felles løsning med energisentral basert på bergvarme som dekker behovet for oppvarming av Eide barneskole, Eide ungdomsskole og Eidehallen.
Kostnad for evt. etablering av slik energisentral forutsettes inkludert innenfor avsatt ramme på 252 500 000,- ekskl. mva. til ny barneskole.
Fra 1. januar 2020 er det ikke lenger lov å fyre med fossil olje. Det vil derfor kanskje være nødvendig å legge til rette for fyring m. biofyringsolje i en overgangsperiode frem til at ny varmeløsning er etablert.»

Familiens hus:
Vi ønsker å skjerme Familiens hus i dette budsjett, samt at vi vil ha inn igjen KEF (ernæringsfysiolog).

Gnisten skal ha nye lokaler i løpet av første halvår 2022 og dersom ikke beløp lagt inn i budsjettet har høyde for en renovering av nye lokaler ber vi kommunedirektøren komme tilbake til kommunestyret med dette.

Landbruk og miljø:
Landbruk er et viktig satsingsområde for Hustadvika. Vi er den største landbrukskommunen mellom Stavanger og Trondheim og har en faglig sterk landbruksavdeling. Vi trenger å styrke avdelinga og fremme mer interkommunalt samarbeid innen landbruk og miljø. Vi vil derfor sette av 100.000,- kroner for 2022 til støtte for å få etablert et planlagt forsknings- og læringssenter for biogass i samarbeid med Norsøk.

Vi vil også opprettholde fjorårets ramme, og ta ut foreslått nedtrekk på 67.000,- for 2022. Vi foreslår også å opprettholde 420.000,- kroner årlig i økonomiplanperioden.

Bærekraft
Hustadvika kommune utreder i løpet av 2022 et interkommunalt samarbeid med andre distriktskommuner i regionen for å bygge opp kompetansen på FNs bærekraftsmål. Fokusområdene skal være tre av Hustadvikas seks utvalgte bærekraftsmål - 13 Stoppe klimaendringene, 14 Liv under vann og 15 Liv på land. Kompetansen skal bygges opp gjennom en eller flere stillinger som arbeider for distrikts-tilpassede løsninger på disse tre bærekraftsmålene. Selve samarbeidsformen er også en del av utredningen.

Forslag (men ikke føringer) til utredningen er:
1 Hustadvika kommune kan være vertskommune i samarbeidet.
2 Arbeidsoppgaver kan f.eks. være: rådgivning, utarbeiding av forvaltningsplaner, kunnskapsbygging (eksempel: lokalt artsmangfold), utslippsberegninger, og bistand til næringslivet.
3 Samarbeidet kan gis evnen til å bygge seg opp som en organisasjon

Utredning 2
Hustadvika kommune utreder med oppstart i 2022 hvordan prinsippet om arealnøytralitet kan tas i bruk på en realistisk måte i Hustadvika (og eventuelt i andre samarbeidskommuner) og hvordan lage arealregnskapet som dette vil medføre. Arealer som skal holdes nøytrale er LNF-områder, og innenfor LNF skilles det på dyrka og ikke-dyrka mark.

Forslag (men ikke føringer) til utredningen er:
1 Finne ut om det er områder i kommunen som er mer egnet enn andre til å bli arealnøytrale.
2 Finne ut hvordan arealer kan verdisettes, for eksempel for å sette årlige tak på nedbygging i områder av ulik verdi.
3 Omdisponering av LNF et sted kan erstattes med tilbakeføring av LNF et annet sted.
4 Hindre oppstykking av naturen."


Forskuttering Holamyra

Krysset Holamyra (fv. 64 – Tømmervegen) i Malmefjorden har i en årrekke vært et utsatt kryss med mange trafikkulykker. Utarbeidet trafikkanalyse viser at området har langt flere ulykker enn tilsvarende kryss. Fartsgrensen fv. 64 er 70 km/t og årsdøgntrafikken er den høyeste i Hustadvika kommune med om lag 7840 passeringer.

Ansvarlig veieier, Møre og Romsdal fylkeskommune, har ikke gjennomført avbøtende tiltak, slik som f.eks redusert fartsgrense. Veieier har prioritert Holamyra på 3. plass i investeringsbudsjettet trafikktryggingstiltak sin 10 års periode og ligger inne for realisering i tidsrommet 2025-2031. Regulering er igangsatt kommunalt.

Et utbedret kryss vil kunne bidra til store samfunnsmessige gevinster. Det er svært viktig å få ned ulykkespotensialet. Vi ser det som et forebyggede tiltak som vil kunne gi færre skadde i trafikken.
I tillegg vil dette kunne gi muligheten for å få realisert kommunal utbygging av bolig/næring/industriareal. Dette er ikke mulig uten en utbedret kryssløsning. Antall arbeidsplasser og økte skatteinntekter kan gi positive resultater for kommunen.

  • Kommunestyret ber kommunedirektør (KD) gå i forhandlinger med fylkeskommunen med det formål å inngå en forskutteringsavtale Holamyra.
  • Vi ber videre om at KD utgreier og formaliserer private bidrag.
  • Kommunestyret ønsker at reguleringsarbeidet blir prioritert og forventer godkjent reguleringsplan sommer 2022.
  • Fremforhandlet forskutteringsavtale legges frem til politisk behandling straks den foreligger.
  • Det settes av 5 mill. i investeringsbudsjettet for 2022 og 15 mill. i 2023. Dette justeres ved revidering budsjett når endelig kostnad foreligger.
  • Forskutteringen finansieres ved opptak lånemidler.

Representant Jan Arve Dyrnes (Ap) fremmet følgende endringsforslag:


Drift:

  • MOT – Vi må drive det holdningsskapende arbeidet blant ungdommen. Kan reduseres på barnetrinn.
  • Kommunedirektøren utarbeider retningslinjer for tildeling av videre og etterutdanningsmidler i tråd med overordnet kompetanseplan.
  • HOPP OG KEF - Helse og mestring - Hjemmebaserte tjenester
  • Skal vi lykkes med å snu omsorgstrappen må de også følge med midler til det, satsningen er i tråd med samfunnsplanen kommunestyret har vedtatt.
  • Har behov for å finne mer driftsmidler til flere heldøgnsomsorgsplasser utover dette forslaget.
  • Prosjekt for reduksjon av sykefravær:
    Vurdere en ekstra ressurs på personal som utelukkende har hjelp og bistand for enhetslederne for å jobbe med dette.
    Følgende tiltak bes ses på:
    • Heltidskultur
    • Økt grunnbemanning
    • Øke bevilgningen til videreutdanning av personell, spesielt for pedagoger og sykepleiere for å sikre rekruttering for fremtiden
    • Etablere vikarpool i barnehagesektor, skolesektor og i Helse og velferdssektoren.
    • Utnytte kompetanse på tvers av enhetene
    • Fokus på arbeidsmiljø og ledelse
    • Fagutvikling og økt medbestemmelse
    • Etablere en ordning med hus assistent på institusjonene våre som sikrer at vi bruker rett kompetanse på rett sted mtp sykepleiermangel.
    • Avvikle ordningen med at arbeidstakere skal betale for kaffe ved alle arbeidsplasser i Hustadvika.
    • Se på om det er tekniske hjelpemidler i helsesektoren som kan avlaste

Investering

  • Vei og asfaltering av vei er lagt på et nivå vi mener vi er pålagt av kommuneloven for å sikre en tilfredsstillende utvikling. Det samme gjelder broer.
  • Forskuttering av kryss burde være unødvendig, men forutsetningen er avtale om tilbakebetaling i løpet av kommunestyreperioden.
  • Mindre til brannstasjon – må være mulig å renovere til en rimeligere pris
  • Infrastruktur kulturskole – vi har et initiativ på naboeiendommen som kan utløse mer samarbeid om infrastruktur. Det bør ikke begrenses til denne aktøren.
  • Investeringen i skole fra 2025 skyves frem til 2022, 2023 og 2024 à kommunestyret peker på Eide barneskole og ønsker dette vurdert i oppvekstplanen.
  • Investeringene i Institusjoner og omsorgssenter skyves frem til 2023 som et innspill til helse og omsorgsplanen. Det ses på muligheter for betjente omsorgsboliger i kommunen der sykepleier kompetansen ivaretas av hjemmetjenesten. En slik løsning vil kunne bruke frivilligheten på best mulig måte. Helheten i dette ses på i Helse og velferdsplanene.

Votering

Votering

Kommunedirektørens innstilling ble tatt opp til votering. Innstillingen falt med en stemme for: H, mot 8 stemmer: 3 Sp, 1 KrF, 2 Ap, 1 MDG, 1 Frp.

Arbeiderpartiets forslag ble satt oppimot SP, KrF, SV og MDG sitt fellesforslag. Fellesforslaget til SP, KrF, SV og MDG ble vedtatt med 5 stemmer for: 3 SP, 1 KrF, 1 MDG. Ap sitt forslag fikk 4 stemmer: 2 Ap, 1 H, 1 Frp.

Kommunedirektørens forslag til innstilling

Kommunedirektørens innstilling -

1. Kommunestyret vedtar forslag til Handlingsprogram for 2022 – 2025, herunder årsbudsjett, økonomi- og handlingsplan. Her inngår

bevilgningsoversikt drift og investering, samt sum bevilgning drift (rammeområder) med 876,0 mill. kroner og investering varige driftsmidler

(investeringsprosjekter) med 318,1 mill. kroner.

2. I medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3, fattes følgende vedtak om eiendomsskatteutskrivingen i Hustadvika kommune for 2022:

a. Hustadvika kommune skal i medhold av eiendomsskatteloven §§ 2 og 3a skrive ut eiendomsskatt på alle faste eiendommer i hele kommunen

for 2022.

b. Det skrives ut eiendomsskatt på det særskilte skattegrunnlaget redusert med fire syvendedeler i 2022 (jf. overgangsregel til eiendomsskatteloven §§ 3 og 4 første ledd første pkt.). Skattesatsen på det særskilte skattegrunnlaget i tidligere Fræna kommune er 7 promille. Skattesatsen på det særskilte skattegrunnlaget i tidligere Eide kommune er 2 promille.

c. Den generelle skattesats som skal gjelde for de skattepliktige eiendommene settes til 7 promille (esktl. § 13). I medhold av

eiendomsskatteloven § 12a differensieres satsen ved at den skattesats som gjelder boliger og fritidseiendommer settes til 4 promille av

skattegrunnlaget.

d. For boliger og fritidseiendommer gjelder et bunnfradrag på kr. 200 000,- (esktl. §11).

e. Eiendomsskatten for 2022 skrives ut i 4 terminer, men likevel slik at den kan deles i 1 og 12 terminer.

f. Med hjemmel i eiendomsskatteloven § 7 gis følgende fritak:

i. Stiftelser eller institusjoner som tar sikte på å gagne kommunen, fylket eller staten jf. § 7 bokstav a.

ii. Eiendommer tilhørende frivillige lag og organisasjoner som blir brukt til idrett, religiøse og allmennyttige

formål herunder barnehager og båthavner som blir drevet av frivillige organisasjoner.

iii. Andre som kan oppfylle intensjonen i loven, kan søke om fritak. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å

avgjøre søknadene.

iv. Bygninger som har historisk verdi jf. § 7 bokstav b.

v. Bygninger som helt eller delvis blir brukt til husvære. Fritaket gjelder opptil 3 år fra den tid midlertidig

brukstillatelse er gitt eller bygget står ferdig, jf. § 7 bokstav c. Sakkyndig nemnd blir gitt fullmakt til å avgjøre enkeltsaker om skattefritak.

3. Hustadvika kommune tar opp lån på 262,1 mill. kroner i hht. lånebehov i budsjettet for 2022. Lånet forutsettes avdratt over investeringenes levetid,

og reguleres i samsvar med reglene om minste tillatte avdrag.

4. Hustadvika kommune tar i tillegg opp et lån (Startlån) i Husbanken på 20 mill. kroner for videre utlån. Innfridde utlån brukes til ekstraordinære

avdrag på løpende lån.

5. Økonomiske mål

a. Netto driftsresultat: 1,75 %

b. Disposisjonsfond 5 % av brutto driftsinntekter

c. Lånegjeld: Gjeldsgraden skal ikke overstige 100% av brutto driftsinntekt justert for ubrukte lånemidler og gjeld på selvkost.

6. Med mindre annet følger av statlige direktiver med videre, skal kommunens avgifter, betalingssatser og gebyrer for 2022 normalt

indeksreguleres i forhold til forventet lønns- og prisvekst. Det er fremmet egne saker på selvkost, helse og oppvekst.